Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
END421 |
PRODUCTION PLANNING AND CONTROL |
7 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi UMUT HULUSİ İNAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilere işletmelerde karşılaşacakları çeşitli üretim problemlerine çözüm üretebilme, üretim planlama ile ilgili problemlerin çözümü için matematiksel modelleri ve sezgisel yöntemleri kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Üretim Sistemleri, Üretim Planlama Kavramı ve Hiyerarşisi, Talep Tahminleri, Stok
Kontrol Sistemleri, Toplu Üretim Planlama, Ana Üretim Ç izelgeleme, Malzeme
Gereksinim Planlaması, Kapasite Planlama, Montaj Hatlarının Dengelenmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Üretim planlama temel kavram ve tekniklerini söyler. |
Üretim sistemlerini sınıflandırır. |
Gelen siparişlerin ve/veya üretilecek ürünlerin atölye ortamında en kısa sürede ve/veya en az maliyetle üretimi için gereken planlama yöntemlerini uygular. |
Ürün grupları ve ürünler bazında toplu üretim planı yapar. |
Malzeme ihtiyaç planlaması yapar. |
Fabrika kapasite planlaması yapar. |
Uygun montaj hattı dengeleme yöntemini kullanarak üretim hattını dengeler. |
Parti büyüklüğü, Ekonomik sipariş miktarı ve uygun stok politikasına karar verir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Ders Tanıtımı. Üretim Planlamanın Tanımı ve Amacı. |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Üretim Planlamanın Önemi ve Ilgili Sistem Bileşenlerinin Tanıtımı. |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Talep Tahmini Yöntemleri-I |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Talep Tahmini Yöntemleri-II |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Envanter Kontrol- Parti Büyüklüğü, Ekonomik Sipariş Miktarı, (Q,R) Envanter |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Bütünlesik Uretim Planlama-I |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Bütünlesik Uretim Planlama-II |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Konularla İlgili Uygulama Örnekleri |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Malzeme Ihtiyac Planlama-I |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Malzeme Ihtiyac Planlama-II |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Kapasite Planlama-I |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Kapasite Planlama-II |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Montaj Hattı Dengeleme-I |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Montaj Hattı Dengeleme-II |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Uretim Planlama ve Kontrol, G. Yenersoy, Papatya Yayıncılık, 2011 |
Operations Management Sustainability and Supply Chain Management,
J. Heizer, B. Render, C. Munson, Pearson Education Limited, 2017. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
15 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
TOPLAM |
35 |
0 |
173 |
|
Total Workload of the Course Unit |
173 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|