Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF151 | PERSPEKTİF VE DESEN | 1 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenciye, iç ve dış mekanda serbest el ve çizim tekniklerini tanıtmak, doğayı ve doğadaki objeleri daha doğru gözlemleyebilmesini ve aktarabilmesini sağlamak, perspektif tekniğini ve uygulamasını anlamasını sağlamak, teknik becerisini özgün çalışmalarına aktarabilmesini sağlamak amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Dersle ilgili temel kavramlar, uygulamalı perspektif teknikleri, mekan ve obje çizim tekniklerinin öğrenilip uygulanması ve espas kavramı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrencilerin tasarım becerilerini geliştirebilme |
Temel çizim tekniklerini kavrama |
perspektif tekniklerinin kavranması; |
Perspektif kurallar bağlamında tek kaçış noktalı ve iki kaçış noktalı perspektif çizimlerinin yapılması; |
Eskiz yapabilme ve görsel not alabilme becerisinin kazanılması; |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Temel çizim malzemeleri | Temel desen teknikleri | Uygulama |
2 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Desen çiziminde ölçü alma, oran orantı | Uygulama |
3 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Desen çiziminde ışık gölge | Uygulama |
4 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Desende objelerle kompozisyon oluşturma | Uygulama |
5 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Kompozisyon desen çalışması | Uygulama |
6 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Kompozisyon desen çalışması | Uygulama |
7 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Kompozisyon desen çalışması | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Perspektif nedir? Perspektif çeşitleri, perspektif yöntemlerinin sınıflandırılması ve Artistik perspektif | Uygulama |
10 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Tek kaçış noktalı perspektifin tanımlanması, örnek yapıtların incelenmesi, çizim ve uygulama. | Uygulama |
11 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Tek kaçış noktalı perspektifin çeşitli geometrik şekiller ( Kare, Küp, Daire, Küre, Silindir, Koni?) üzerinde uygulanması. | Uygulama |
12 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | İki kaçış noktalı perspektifin tanımlanması, örnek yapıtların incelenmesi, çizim ve uygulama. | Uygulama |
13 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | İki kaçış noktalı perspektifin mekânsal uygulaması | Uygulama |
14 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | İki kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle eşyalar/nesne, natürmort ( masa, sandalye, dolap, kitaplık, sıra v.b.) üzerinde uygulanması. | Uygulama |
15 | Temel çizim malzemeleri, çizime hazırlık eskiz çalışmaları | Üç kaçış noktalı perspektifin tanımlanması, örnek yapıtların incelenmesi, çizim ve uygulama. | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çizim ve Resim Sanatı, Jose M. Parramon, Remzi Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 1993. |
Işık ve Gölge, Jose M. Parramon, Remzi Kitabevi, 5. Baskı, İstanbul, 2010. |
Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, Sadettin Çağlarca, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2010. |
Işık Gölge, Caner Karavit, Telos Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2010. |
Perspective Draving Handboock, Joseph D?amelio, Mineola, New York, 2004. |
Perspektif ve Perspektifde Gölge Çizimi, Esen Onat, İstanbul, 1975. |
Perspektif Çizim Tekniği?, Bülent Özkan, Ege Üniversitesi Yayını, İzmir, 1996. |
"Sanat ve Güzel", Ali Koç, İçel Sanat K. Bülteni, S.136, Mersin. Temmuz- Ağustos 2005. |
"Sanat ve Tasarım", Artist Modern, S.01/96, İstanbul. Ocak 2009. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
3 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
1 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
4 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
3 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
5 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
4 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
5 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
4 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
5 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
4 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
4 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
5 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
3 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |