Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF152 | WEB GRAFİK TASARIM | 2 | 4 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Web Grafik Tasarımı dersi, öğrencilere web tasarımının temel ilkeleri, kullanıcı deneyimi esasları ve etkileşimli web siteleri geliştirme becerilerini kazandırmayı amaçlar. Ayrıca, görsel tasarım araçlarını ve kodlama dillerini kullanarak işlevsel ve estetik web projeleri oluşturmalarını hedefler. |
Contents of the Course Unit: | Web Grafik Tasarımı dersinde öğrencilere web tasarımının temel ilkeleri, etkileşim tasarımı esasları ve kullanıcı deneyimleri hakkında bilgi verilir. Öğrenciler, web tasarım programında (Adobe Dreamweaver ya da eşdeğeri) web grafiklerinin formatları ve özellikleri, html etiketleri, çalışma alanı, araçlar, menü ve paneller, web projesi planlama ve diyagram ile oluşturma, sayfalar arası bağlantı kurma, sayfa içi sıralı ve sırasız listeler ile çalışma, web için piksel tabanlı programda görsel hazırlama ve ekleme, navigasyon tasarımı, menüler ve butonlar, web renkleri ve web tipografisi, CSS ile çalışma, stiller ile paragraf ve başlık şekillendirme, zemin ve çerçeve oluşturma, çok sütunlu dinamik sayfalar oluşturma, javascript kullanma, behaviour ekleme (pop-up pencere, buton vb) gibi web sitesi tasarlamaya yönelik bilgileri kazanırlar. Web sitesi tasarlayarak ve uygulama yaparak deneyim kazanırlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Web tasarımının temel ilkelerini ve kullanıcı deneyimi tasarımını kavrar. |
HTML ve CSS kullanarak etkili ve işlevsel web sayfaları tasarlar. |
Web grafiklerinin formatlarını ve özelliklerini bilir, uygun görseller oluşturur ve entegre eder. |
Web projelerini planlar, diyagramlar oluşturur ve tasarım sürecini organize eder. |
Çok sütunlu dinamik sayfalar ve navigasyon menüleri gibi ileri düzey web tasarım özelliklerini uygular. |
Piksel tabanlı programlarla web için uygun görsel içerikler hazırlar. |
Grup çalışmalarıyla iş birliği yapma ve proje yönetimi becerilerini geliştirir. |
Modern web tasarım araçlarını etkin bir şekilde kullanır. |
Tasarım ve teknik kriterlere uygun profesyonel web projeleri üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web sitesi örnekleri inceleme | Web Tasarımına Giriş: Temel kavramlar, statik/dinamik web, HTML/CSS/JS temelleri | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
2 | HTML editör kurulumu | HTML Temelleri: Temel etiketler, meta etiketleri, sayfa yapısı | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
3 | Form ve multimedya örnekleri | HTML İleri Düzey: Formlar, multimedya, tablolar, listeler | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
4 | CSS örnekleri inceleme | CSS'e Giriş: CSS nedir, bağlantı yöntemleri, temel sözdizimi | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
5 | Seçici örnekleri | CSS Seçiciler: Etiket, ID, sınıf seçicileri, specificity | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
6 | Seçici örnekleri | CSS Seçiciler: Etiket, ID, sınıf seçicileri, specificity | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
7 | Tipografi örnekleri | CSS Yazı Stilleri: Font özellikleri, metin düzenleme, renk ve dekorasyonlar | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Arka plan uygulamaları | CSS Arka Plan: Background özellikleri, listeleme stilleri | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
10 | Layout örnekleri | CSS Kutu Modeli ve Konumlandırma: Margin, padding, float, position | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
11 | Menü örnekleri | Menü Tasarımı: Yatay/dikey menüler, navigasyon yapıları | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
12 | Hosting platformları | Site Yayınlama: Hosting seçimi, yükleme işlemleri, kontrol paneli | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
13 | Test araçları | Optimizasyon: Browser uyumluluğu, W3C validasyon, performans | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
14 | - | Proje Geliştirme: Tasarım kontrolü ve düzenlemeler | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
15 | - | Proje Sunumları ve Değerlendirme | Anlatım, soru/cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
HTML5, CSS3 ve JavaScript ile Web Tasarımı Dikeyeksen Yayinevi Dil:Türkçe Yazar:Burak Tokak Editör:Rahmi Dalıcı Katkıda Bulunan:Suat Özdemirci |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
3 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
2 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
2 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
3 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
3 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
3 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
1 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
2 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
3 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
2 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
2 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
3 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
2 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
2 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
3 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
3 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
3 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
3 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
3 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |