TR EN

AMBALAJ TASARIMI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRF158 AMBALAJ TASARIMI 2 4 2 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: AMBALAJ TASARIMI dersinde öğrencilerin ambalaj tasarımı ile ilgili teorik ve uygulama konusunda bilgi sahibi olmaları ve sektörde doğru ve etkin tasarımlar yapabilmelerini amaçlar.
Contents of the Course Unit: AMBALAJ TASARIMI alanındaki yeni eğilimler incelenir ve örnek olaylar sunulur. Karton ambalaj bıçakları öğretilir, yaratıcı form çalışması yaptırılır ve maket yaptırılır; etiket tasarımı öğretilir ve örnek çalışma yaptırılır, çeşitli malzemeler (Ahşap, Cam, Oluklu Mukavva, Metal, PVC vb) tanıtılır. Bu bilgiler ışığında öğrenci bir ambalaj serisi tasarlar, ambalaj üzeri grafik çözümlemelerini çalışır, maket yapar ve son olarak tasarlayacağı bir sergileme standı/düzeni demonstrasyonu/prototipi ile sunar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisi edinir.
Tasarım ve sanatsal problemlerin çözümünde, bulunduğu toplumun kültür ve geleneklerini göz önünde bulundurur
Dünya çapında kendi alanında uzman tasarımcıları ve reklam ajanslarının ürettiği işleri takip eder.
Mesleki deneyimlerinin yanında kendini özgürce ifade edebilme özerlliği kazanarak iletişim becerisini geliştirir
Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir.
Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Grafik Tasarım ve Ambalaj tasarımı hakkında teorik kısa bilgi ve verilen proje konusu hakkında bilgilendirme. Proje konusu tasarımında gerekli araştırma ödevi -
2 Uygulama hazırlığı Ambalaj Tasarımı Projelerinin değerlendirilmesi Uygulama
3 Uygulama hazırlığı Ambalaj Tasarımı proje eskizlerinin yapılması Uygulama
4 Uygulama hazırlığı Yapısal tasarım ve bıçak izlerinin hazırlanması Uygulama
5 Uygulama hazırlığı Ambalaj üstü bilgi tasarımlarının yapılması Uygulama
6 Uygulama hazırlığı Örnek baskıların alınması ve katlanması Uygulama
7 Uygulama hazırlığı Dijital baskıların alınması ve katlanması Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama hazırlığı 2. Projenin belirlenmesi, Eskiz çalışmalarının yapılması Uygulama
10 Uygulama hazırlığı Yapısal tasarım ve bıçak izlerinin hazırlanması Uygulama
11 Uygulama hazırlığı Ambalaj üstü bilgi tasarımlarının yapılması Uygulama
12 Uygulama hazırlığı Örnek baskıların alınması ve katlanması Uygulama
13 Uygulama hazırlığı Dijital baskıların alınması ve katlanması Uygulama
14 Uygulama hazırlığı Projelerin sunuma hazır hale getirilmesi ve Sunum paftalarının hazırlanması Uygulama
15 Uygulama hazırlığı Sunum. Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Becer E., Ambalaj Tasarımı, 2014, Dost Kitapevi.
Erdal G., Etkili Ambalaj Tasarımı, 2009, Dora Basım Yayın.
Gavas M., Üretim Yöntemleri ve İmalat Teknolojileri, 2015, Seçkin Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
4
2
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
3
3
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
4
4
Job responsibilities and ethical values ​​has information on.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
5
2
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
5
3
Computer supported graphic design programs recognize.
4
4
Design, implementation and recognizes the printing stage.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
5
2
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
4
3
Graphic design creates products and projects.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
4
2
All types of graphic design product design.
4
3
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
5
4
Photography, web design, animation production in the field is made​​.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
4
2
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
4
3
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
3
4
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
5
2
Life-long learning is conscious of the need.
5
3
Develops professional knowledge and skills continuously.
4
4
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
4
2
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
5
3
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
4
4
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values ​​are capable of.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 10 4 40
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 10 4 40
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0