Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF158 | AMBALAJ TASARIMI | 2 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | AMBALAJ TASARIMI dersinde öğrencilerin ambalaj tasarımı ile ilgili teorik ve uygulama konusunda bilgi sahibi olmaları ve sektörde doğru ve etkin tasarımlar yapabilmelerini amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | AMBALAJ TASARIMI alanındaki yeni eğilimler incelenir ve örnek olaylar sunulur. Karton ambalaj bıçakları öğretilir, yaratıcı form çalışması yaptırılır ve maket yaptırılır; etiket tasarımı öğretilir ve örnek çalışma yaptırılır, çeşitli malzemeler (Ahşap, Cam, Oluklu Mukavva, Metal, PVC vb) tanıtılır. Bu bilgiler ışığında öğrenci bir ambalaj serisi tasarlar, ambalaj üzeri grafik çözümlemelerini çalışır, maket yapar ve son olarak tasarlayacağı bir sergileme standı/düzeni demonstrasyonu/prototipi ile sunar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel tasarım problemlerini çözebilme becerisi edinir. |
Tasarım ve sanatsal problemlerin çözümünde, bulunduğu toplumun kültür ve geleneklerini göz önünde bulundurur |
Dünya çapında kendi alanında uzman tasarımcıları ve reklam ajanslarının ürettiği işleri takip eder. |
Mesleki deneyimlerinin yanında kendini özgürce ifade edebilme özerlliği kazanarak iletişim becerisini geliştirir |
Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir. |
Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Grafik Tasarım ve Ambalaj tasarımı hakkında teorik kısa bilgi ve verilen proje konusu hakkında bilgilendirme. Proje konusu tasarımında gerekli araştırma ödevi | - |
2 | Uygulama hazırlığı | Ambalaj Tasarımı Projelerinin değerlendirilmesi | Uygulama |
3 | Uygulama hazırlığı | Ambalaj Tasarımı proje eskizlerinin yapılması | Uygulama |
4 | Uygulama hazırlığı | Yapısal tasarım ve bıçak izlerinin hazırlanması | Uygulama |
5 | Uygulama hazırlığı | Ambalaj üstü bilgi tasarımlarının yapılması | Uygulama |
6 | Uygulama hazırlığı | Örnek baskıların alınması ve katlanması | Uygulama |
7 | Uygulama hazırlığı | Dijital baskıların alınması ve katlanması | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama hazırlığı | 2. Projenin belirlenmesi, Eskiz çalışmalarının yapılması | Uygulama |
10 | Uygulama hazırlığı | Yapısal tasarım ve bıçak izlerinin hazırlanması | Uygulama |
11 | Uygulama hazırlığı | Ambalaj üstü bilgi tasarımlarının yapılması | Uygulama |
12 | Uygulama hazırlığı | Örnek baskıların alınması ve katlanması | Uygulama |
13 | Uygulama hazırlığı | Dijital baskıların alınması ve katlanması | Uygulama |
14 | Uygulama hazırlığı | Projelerin sunuma hazır hale getirilmesi ve Sunum paftalarının hazırlanması | Uygulama |
15 | Uygulama hazırlığı | Sunum. | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Becer E., Ambalaj Tasarımı, 2014, Dost Kitapevi. |
Erdal G., Etkili Ambalaj Tasarımı, 2009, Dora Basım Yayın. |
Gavas M., Üretim Yöntemleri ve İmalat Teknolojileri, 2015, Seçkin Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
3 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
5 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
4 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
5 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
4 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
4 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
5 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
4 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
4 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
3 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
5 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
4 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
4 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
4 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 10 | 4 | 40 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 4 | 40 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |