Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GRF251 | YAYIN GRAFİĞİ I | 3 | 4 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HATİCE SARIYAR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere Adobe Indesign yazılımını kullanarak yayın tasarımı sürecini öğretmektir. Öğrencileri yayıncılık tasarımının temel ilkeleriyle tanıştırırken, profesyonel düzeyde yayın projeleri yaratmalarını sağlar. |
Contents of the Course Unit: | Öğrenciler, yayın tasarımında kullanılan temel araçları, sayfa düzeni oluşturmayı, tipografi kullanmayı ve basılı yayının düzeni için gerekli olan teknik bilgileri edinir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dijital ve etkileşimli tasarım yapabilme kurallarını kavrar. |
Kitap, dergi, broşür gibi çeşitli yayınların tasarım süreçlerini tanımlayabilir, bu ürünlerin baskıya hazırlık süreçlerini yürütebilir. |
Yayın grafiğine dair tasarım süreçlerini yürütebilecek ve tasarımlarını final noktasına getirerek, basım tekniklerine uygun bir şekilde tamamlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Örnekler inceleme | Adobe Indesign’a Giriş ve Temel Araçlar | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
2 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Metin Düzenleme ve Tipografi Temelleri | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
3 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Sayfa Düzeni ve Izgara Sistemi | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
4 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Renk Yönetimi ve Stil Oluşturma | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
5 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Grafik ve Görsel Yerleştirme | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
6 | Örnek çalışmaların incelenmesi | İleri Düzey Metin Düzenleme Teknikleri | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
7 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Sayfa Düzeni ve Master Sayfalar | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Tablo ve Grafik Kullanımı | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
10 | Örnek çalışmaların incelenmesi | Nesnelerle Çalışma ve Yönlendirme Araçları | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
11 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Proje Başlangıcı: Dergi Tasarımı | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
12 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Sayfa Düzeni ve İleri Teknikler | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
13 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Çok Sayfalı Yayın Tasarımı | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
14 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Final Projesi ve Sunum | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
15 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Final Projesi ve Sunum | Anlatım, Soru/cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ambrose G. & Harris P. (2013). Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni. İstanbul: Literatür Yayınları. |
Uçar T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap. |
Becer E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları. |
Buzan T. (2001) Yaratıcı Zekânın Gücü. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
5 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
5 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
5 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
5 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
5 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
5 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
5 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
5 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
5 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
5 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
5 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
5 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
3 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |