Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HTP154 | İLETİŞİM KURAMLARI | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İletişim Kuramları dersi, öğrencilerin iletişim süreçlerini ve farklı iletişim teorilerini derinlemesine anlamalarını sağlamayı amaçlar. Bu ders, öğrencilerin iletişim dünyasındaki çeşitli kuramları inceleyerek, medya, toplumsal etkileşim, bireysel ve grup iletişimi gibi farklı düzeylerde iletişimin işleyişini anlamalarına yardımcı olur. İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini, temel ilkelerini ve toplumsal bağlamdaki uygulamalarını öğreterek, öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırmayı hedefler. |
Contents of the Course Unit: | İletişim Kuramlarına Giriş, Klasik İletişim Kuramları, Davranışsal İletişim Kuramları, Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları, Enformasyon Kuramı, Eleştirel İletişim Kuramları, Kültürel İletişim Kuramları, Medya ve İletişim Kuramları, Kitle İletişim Kuramları, İletişim ve Toplumsal Değişim, İletişimde Anlam ve Dil, İletişimde Güç ve İktidar, Postmodern İletişim Kuramları, İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim Kuramlarını Anlama |
Eleştirel Düşünme ve Değerlendirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Araştırma | İletişim Kuramlarına Giriş | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
2 | Araştırma | Klasik İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
3 | Araştırma | Davranışsal İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
4 | Araştırma | Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
5 | Araştırma | Enformasyon Kuramı | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
6 | Araştırma | Eleştirel İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
7 | Araştırma | Kültürel İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Medya ve İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
10 | Araştırma | Kitle İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
11 | Araştırma | İletişim ve Toplumsal Değişim | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
12 | Araştırma | İletişimde Güç ve İktidar | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
13 | Araştırma | Postmodern İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
14 | Araştırma | İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
15 | Araştırma | Genel Değerlendirme | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Öztürk, M. (2014). İletişim kuramları. Alfa Yayıncılık. |
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2011). Theories of human communication (10th ed.). Waveland Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
2 | |||||
2 |
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
2 | |||||
2 |
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
2 | |||||
3 |
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
3 | |||||
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
3 | |||||
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
3 | |||||
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
3 | |||||
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
5 | |||||
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 5 | 5 | 25 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 5 | 5 | 25 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |