Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ATP212 | LABOR AND SOCIAL SECURITY LAW | 4 | 2 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İş hukukunun temel kavramları, iş sözleşmesi türleri, iş sözleşmesinin sona ermesinin hüküm ve sonuçları, toplu iş hukuku ve sosyal güvenlik hukukunun temel kavramları hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İş Hukukunun Temel Kavramları, İş Hukukuna Özgü Sınırlamalar, İş Sözleşmesinin Şekli ve İş Sözleşmesi Türleri, İş Sözleşmesinde Tarafların Borçları, Çalışma Süreleri, Fazla Çalışma, Dinlenme Süreleri: Günlük Dinlenme, Yıllık Dinlenme, Ulusal Bayram ve Genel Tatiller, İş Sözleşmesinin Sone Ermesinin Hüküm ve Sonuçları, Kıdem Tazminatı, Fesih Bildirim Süreleri, İhbar Tazminatı, İş Sözleşmesinin İşçi ve İşveren Tarafından Haklı Nedenle Derhal Feshi, İş Güvencesi, Sözleşmenin Feshinde Usul, İşe İade Davası, Toplu İş Hukuku, Toplu İş Sözleşmeleri, Grev ve Lokavt, Sosyal Güvenlik, Sigortalı Sayılanlar, İsteğe Bağlı Sigortalılık, Sigortalıların Kuruma Bildirilmesi, Kuruma Bildirilmeyen Çalışmaların Tespiti: Fiilen ve Kayden Tespit, Hizmet Tespiti Davası konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İş hukukunun temel kavramları olan işçi, işveren, alt işveren, iş yerinin devri gibi kavramları tanımlar. |
İş sözleşmesi türleri, iş sözleşmesinin şekli, iş sözleşmesinin sona ermesinin hüküm ve sonuçlarını bilir. |
İş sözleşmesinin sona ermesinden doğan işçi hak ve alacaklarını bilir. |
İş sözleşmesi devam eden bir işçinin çalışma süreleri ve dinlenme sürelerini bilir. |
Toplu iş hukuku, toplu iş sözleşmeleri, grev ve lokavt gibi temel kavramları tanımlar. |
Sosyal güvenlik hukukuna dair temel bilgileri, sigortalı sayılanları ve isteğe bağlı sigortalı olmanın şartlarını açıklar. |
Sosyal güvenlik hukukuna göre sigortalıların kuruma bildirilmesi usulünü ve kuruma bildirilmeyen çalışmaların tespit yollarını bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak Taraması | İş Hukukunun Temel Kavramları | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynak Taraması | İş Hukukuna Özgü Sınırlamalar | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynak Taraması | İş Sözleşmesinin Şekli, İş Sözleşmesi Türleri | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynak Taraması | İş Sözleşmesinde Tarafların Borçları | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynak Taraması | Çalışma Süreleri, Fazla Çalışma | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynak Taraması | Dinlenme Süreleri: Günlük Dinlenme, Yıllık Dinlenme, Ulusal Bayram ve Genel Tatiller | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynak Taraması | İş Sözleşmesinin Sona Ermesinin Hüküm ve Sonuçları, Kıdem Tazminatı | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Taraması | Fesih Bildirim Süreleri, İhbar Tazminatı | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynak Taraması | İş Sözleşmesinin İşçi ve İşveren Tarafından Haklı Nedenle Derhal Feshi | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynak Taraması | İş Güvencesi, Sözleşmenin Feshinde Usul, İşe İade Davası | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynak Taraması | Toplu İş Hukuku ve Toplu İş Sözleşmeleri, Grev ve Lokavt | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynak Taraması | Sosyal Güvenlik, Sigortalı Sayılanlar, İsteğe Bağlı Sigortalılık | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynak Taraması | Sigortalıların Kuruma Bildirilmesi | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynak Taraması | Kuruma Bildirilmeyen Çalışmaların Tespiti: Fiilen ve Kayden Tespit, Hizmet Tespiti Davası | Anlatım,Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ŞAKAR, M. (2018). İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku. İstanbul: Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
1 | |||||
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
0 | |||||
2 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
2 | |||||
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
3 | |||||
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
4 | |||||
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
5 | |||||
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
2 | |||||
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
1 | |||||
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
5 | |||||
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 12 | 2 | 24 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 8 | 96 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |