Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MDP216 | MİMARLIK TARİHİ | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslam mimarisinin doğuşundan itibaren yayıldığı toprakların mimarlık tarihinden başlayarak son dönem Osmanlı mimarlık tarihinin sonuna kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık üslupları yorumlayabilmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriği, Mimarlık kavramları ve mimarlık tarihi ile ilgili genel bilgiler, İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık, İslamiyet öncesi Türk sanatı ve mimarlığı, Türk İslam mimarisi, Erken Devir Anadolu Türk-İslam mimarisi, Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi, XIV. yüzyıl mimarisi, Beylikler Devri, Osmanlı Türk Mimarisine Giriş, Osmanlı mimarisinde mimarlık teşkilatı ve teknik ögeler, Osmanlı mimarisinde yapı türleri, Osmanlı Devletinin yükselme dönemi ve klasik dönem mimarisini hazırlayan etkenler, Klasik dönem Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan sanatı, üslubu ve eserleri, Osmanlı mimarisinde batılılaşma dönemi ve Türk Barok üslubu, Türk Neo-Klasiği ve Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı anlatmaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlamak ve karşılaştırır. (Comparing) (2) |
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularını karşılaştırır. (Comparing) (2) |
3- Türk İslam mimarisinin dönemsel özelliklerini değerlendirebilme becerisi oluşturur. (Generating) (6) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | Mimarlık kavramları ve mimarlık tarihi ile ilgili genel bilgiler | Anlatım-Tartışma |
2 | Kaynak tarama | İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık | Anlatım-Tartışma |
3 | Kaynak tarama | -İslamiyet öncesi Türk sanatı ve mimarlığı | Anlatım-Tartışma |
4 | Kaynak tarama | Türk İslam mimarisi | Anlatım-Tartışma |
5 | Kaynak tarama | Erken Devir Anadolu Türk-İslam mimarisi | Anlatım-Tartışma |
6 | Kaynak tarama | Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi | Anlatım-Tartışma |
7 | Kaynak tarama | XIV. yüzyıl mimarisi, Beylikler Devri | Anlatım-Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama | Osmanlı Türk Mimarisine Giriş | Anlatım-Tartışma |
10 | Kaynak tarama | Osmanlı mimarisinde mimarlık teşkilatı ve teknik ögeler | Anlatım-Tartışma |
11 | Kaynak tarama | Osmanlı mimarisinde yapı türleri | Anlatım-Tartışma |
12 | Kaynak tarama | Osmanlı Devletinin yükselme dönemi ve klasik dönem mimarisini hazırlayan etkenler | Anlatım-Tartışma |
13 | Kaynak tarama | Klasik dönem Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan sanatı, üslubu ve eserleri | Anlatım-Tartışma |
14 | Kaynak tarama | Osmanlı mimarisinde batılılaşma dönemi ve Türk Barok üslubu | Anlatım-Tartışma |
15 | Kaynak tarama | Türk Neo-Klasiği ve Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı | Anlatım-Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Doğan, K. (1980). Mimarlık Kavramları. 13.baskı. İstanbul:Çevre yayınları. |
Oktay, A. (2000). Türk Sanatı. İstanbul:Remzi kitabevi. |
Cezar, M. (1977). Anadolu öncesi Türklerde şehir ve mimarlık. Ankara:Türkiye iş bankası yayınları. |
Cezar, M. (2002). Osmanlı başkenti İstanbul. İstanbul:Erol kerim aksoy eğitim spor ve sağlık vakfı. |
Cezar, M. (1991) XIX. yüzyıl Beyoğlusu. İstanbul:Ak yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
|
0 | |||||
2 |
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
|
0 | |||||
3 |
Uses modern techniques for construction applications
|
0 | |||||
4 |
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
|
0 | |||||
5 |
Present back saves the day
|
0 | |||||
6 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
0 | |||||
2 |
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
|
3 | |||||
3 |
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
|
0 | |||||
4 |
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
|
0 | |||||
5 |
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
|
0 | |||||
6 |
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
|
0 | |||||
2 |
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
|
4 | |||||
2 |
Work individually or in teams.
|
2 | |||||
3 |
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
|
0 | |||||
4 |
Promote technical thinking.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
|
0 | |||||
2 |
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
|
0 | |||||
3 |
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
|
0 | |||||
2 |
Self-study skills and is capable of making independent decision.
|
0 | |||||
3 |
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
|
5 | |||||
2 |
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
|
0 | |||||
3 |
Has the ability to have awareness of quality issues
|
0 | |||||
4 |
Has the ability to track national and international contemporary issues.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 2 | 6 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 6 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 6 | 12 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 3 | 9 | 27 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 28 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |