TR EN

MİMARLIK TARİHİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MDP216 MİMARLIK TARİHİ 4 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslam mimarisinin doğuşundan itibaren yayıldığı toprakların mimarlık tarihinden başlayarak son dönem Osmanlı mimarlık tarihinin sonuna kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık üslupları yorumlayabilmektedir.
Contents of the Course Unit: Ders içeriği, Mimarlık kavramları ve mimarlık tarihi ile ilgili genel bilgiler, İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık, İslamiyet öncesi Türk sanatı ve mimarlığı, Türk İslam mimarisi, Erken Devir Anadolu Türk-İslam mimarisi, Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi, XIV. yüzyıl mimarisi, Beylikler Devri, Osmanlı Türk Mimarisine Giriş, Osmanlı mimarisinde mimarlık teşkilatı ve teknik ögeler, Osmanlı mimarisinde yapı türleri, Osmanlı Devletinin yükselme dönemi ve klasik dönem mimarisini hazırlayan etkenler, Klasik dönem Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan sanatı, üslubu ve eserleri, Osmanlı mimarisinde batılılaşma dönemi ve Türk Barok üslubu, Türk Neo-Klasiği ve Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı anlatmaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlamak ve karşılaştırır. (Comparing) (2)
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularını karşılaştırır. (Comparing) (2)
3- Türk İslam mimarisinin dönemsel özelliklerini değerlendirebilme becerisi oluşturur. (Generating) (6)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak tarama Mimarlık kavramları ve mimarlık tarihi ile ilgili genel bilgiler Anlatım-Tartışma
2 Kaynak tarama İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık Anlatım-Tartışma
3 Kaynak tarama -İslamiyet öncesi Türk sanatı ve mimarlığı Anlatım-Tartışma
4 Kaynak tarama Türk İslam mimarisi Anlatım-Tartışma
5 Kaynak tarama Erken Devir Anadolu Türk-İslam mimarisi Anlatım-Tartışma
6 Kaynak tarama Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi Anlatım-Tartışma
7 Kaynak tarama XIV. yüzyıl mimarisi, Beylikler Devri Anlatım-Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak tarama Osmanlı Türk Mimarisine Giriş Anlatım-Tartışma
10 Kaynak tarama Osmanlı mimarisinde mimarlık teşkilatı ve teknik ögeler Anlatım-Tartışma
11 Kaynak tarama Osmanlı mimarisinde yapı türleri Anlatım-Tartışma
12 Kaynak tarama Osmanlı Devletinin yükselme dönemi ve klasik dönem mimarisini hazırlayan etkenler Anlatım-Tartışma
13 Kaynak tarama Klasik dönem Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan sanatı, üslubu ve eserleri Anlatım-Tartışma
14 Kaynak tarama Osmanlı mimarisinde batılılaşma dönemi ve Türk Barok üslubu Anlatım-Tartışma
15 Kaynak tarama Türk Neo-Klasiği ve Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı Anlatım-Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Doğan, K. (1980). Mimarlık Kavramları. 13.baskı. İstanbul:Çevre yayınları.
Oktay, A. (2000). Türk Sanatı. İstanbul:Remzi kitabevi.
Cezar, M. (1977). Anadolu öncesi Türklerde şehir ve mimarlık. Ankara:Türkiye iş bankası yayınları.
Cezar, M. (2002). Osmanlı başkenti İstanbul. İstanbul:Erol kerim aksoy eğitim spor ve sağlık vakfı.
Cezar, M. (1991) XIX. yüzyıl Beyoğlusu. İstanbul:Ak yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
0
2
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
0
3
Uses modern techniques for construction applications
0
4
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
0
5
Present back saves the day
0
6
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
0
2
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
3
3
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
0
4
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
0
5
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
0
6
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
0
2
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
4
2
Work individually or in teams.
2
3
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
0
4
Promote technical thinking.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
0
2
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
0
3
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
0
2
Self-study skills and is capable of making independent decision.
0
3
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
5
2
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
0
3
Has the ability to have awareness of quality issues
0
4
Has the ability to track national and international contemporary issues.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 2 6 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 6 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 3 3
Ödev 2 6 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 2 6 12
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 3 9 27
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0