Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MDP213 | MODEL KALIP TEKNİKLERİ | 3 | 5 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Malzeme bilgisi alçı şekillendirmeyi, model ve kalıp yöntemlerini öğretmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Alçı Üretimi Ve Alçının Özelliği, Doğada Bulunusu, Alçının Kullanımı, Alçı Atölyesinin düzeni ve donanımı, Alçı Sekillendirmede Kullanılan Alet Ve Malzeme, Alçının Depolanması, Alçı Karışımının Hazırlanması Ve Dökümü, Alçı-Su Oranı Alçı Model- Alçı Model Resmi, Alçı Model Hazırlama Yöntemleri, Elde şekillendirme, Tornada şekillendirme, Alçı Kaplar( Bardak, Kül Tablası Kalıbı Alma), Elde şekillendirme, Tornada şekillendirme, Alçı Kaplar( Bardak, Kül Tablası Kalıbı Alma), Tornadan Model Yapımı, Alçı plaka hazırlamak için ön hazırlık.Hazırlanan plakanın istenilen ölçü ve gönyeye getirilmesi, Hazırlanan plakanın istenilen ölçü ve gönyeye getirilmesi, Çalışmaların değerlendirilmesi ve hataların giderilmesi, Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları, Model hazırlama Modellerin kontrolü ve kalıplamaya hazırlık, Kalıp alma yöntemlerinin anlatılması ve kalıplama çalışmaları, Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları, Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları gerçekleştirilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanatın temel kuram ve kavramlarını uygulayabilir. (Apply) (3) |
Çağın değişim ve dönüşümünü değerlendirebilme ve eserlerinde uygulayabilir. (Apply) (3) |
Çalışmalarında kuramsal bakış açısını örneklerle gösterebilir. (Exemplifying) (2) |
Alanı ile ilgili bilgi ve beceriyi açıklar. (Explaining) (2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | Alçı Üretimi Ve Alçının Özelliği, Doğada Bulunusu, Alçının Kullanımı, Alçı Atölyesinin düzeni ve donanımı | Anlatım |
2 | Kaynak tarama | Alçı Sekillendirmede Kullanılan Alet Ve Malzeme, Alçının Depolanması | Anlatım |
3 | Kaynak tarama | Alçı Karışımının Hazırlanması Ve Dökümü, Alçı-Su Oranı Alçı Model- Alçı Model Resmi, , Alçı Model Hazırlama Yöntemleri | Anlatım |
4 | Kaynak tarama | Elde şekillendirme, Tornada şekillendirme, Alçı Kaplar( Bardak, Kül Tablası Kalıbı Alma) | Anlatım |
5 | Kaynak tarama | Elde şekillendirme, Tornada şekillendirme, Alçı Kaplar( Bardak, Kül Tablası Kalıbı Alma) | Anlatım |
6 | Kaynak tarama | Tornadan Model Yapımı | Anlatım |
7 | Kaynak tarama | Alçı plaka hazırlamak için ön hazırlık.Hazırlanan plakanın istenilen ölçü ve gönyeye getirilmesi | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama | Hazırlanan plakanın istenilen ölçü ve gönyeye getirilmesi | Anlatım |
10 | Kaynak tarama | Çalışmaların değerlendirilmesi ve hataların giderilmesi | Anlatım |
11 | Kaynak tarama | Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları | Anlatım |
12 | Kaynak tarama | Model hazırlama Modellerin kontrolü ve kalıplamaya hazırlık | Anlatım |
13 | Kaynak tarama | Kalıp alma yöntemlerinin anlatılması ve kalıplama çalışmaları | Anlatım |
14 | Kaynak tarama | Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları | Anlatım |
15 | Kaynak tarama | Elde şekillendirilecek işin tespiti model hazırlama çalışmaları | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kökek, F. (1991). Alçı ve alçı şekillendirme teknikleri ile ilgili özgün uygulamalar. İstanbul:İstanbul yayın. |
Özken, E. (1997) Endüstriyel seramikte alçı şekillendirme teknikleri. İstanbul: İstanbul yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
|
2 | |||||
2 |
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
|
3 | |||||
3 |
Uses modern techniques for construction applications
|
3 | |||||
4 |
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
|
3 | |||||
5 |
Present back saves the day
|
2 | |||||
6 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
4 | |||||
2 |
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
|
3 | |||||
3 |
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
|
3 | |||||
4 |
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
|
2 | |||||
5 |
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
|
4 | |||||
6 |
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
|
3 | |||||
2 |
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
|
2 | |||||
2 |
Work individually or in teams.
|
2 | |||||
3 |
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
|
3 | |||||
4 |
Promote technical thinking.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
|
2 | |||||
2 |
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
|
3 | |||||
3 |
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
|
3 | |||||
2 |
Self-study skills and is capable of making independent decision.
|
2 | |||||
3 |
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
|
3 | |||||
2 |
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to have awareness of quality issues
|
3 | |||||
4 |
Has the ability to track national and international contemporary issues.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 5 | 4 | 20 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 4 | 40 |
Yerinde Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 177 |
Total Workload of the Course Unit | 177 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |