Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP204 | LENGHT AND BUDGET ESTIMANTION | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste metraj çıkarma tekniklerinin ve maliyet hesabı yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Metraj nedir? Tanımı, Metraj yapma kuralları, Kazı metrajı çıkartılması, Münferit temel metrajı çıkartılması, Mütemadi temel metrajı çıkartılması, Radye temel metrajı çıkartılması, Döşeme kalıp planı üzerinden metraj çıkartılması, Döşeme kalıp planı üzerinden metraj çıkartılması, Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması, Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması. 11-Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması, Yaklaşık maliyet hesapları, İhale komisyonları, genel, teknik ve özel şartnameler, İhale dosyaları konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Metrajı tanımını söyler. (Remember) (1) |
Plankote hesabının uygular. (Apply) (3) |
Münferit, mütemadi ve radye temellere ait metraj hesap yöntemini uygular. (Apply) (3) |
Döşeme kalıp planları üzerinde metraj çıkarma kurallarını uygular. (Apply) (3) |
Mimari proje üzerinden metraj çıkarma kurallarını uygular. (Apply) (3) |
Birim fiyat analizini söyler. (Remember) (1) |
Maliyet hesap yöntemini uygular. (Apply) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | Metraj nedir? Tanımı | Anlatım |
2 | Kaynak tarama | Metraj yapma kuralları | Anlatım |
3 | Kaynak tarama | Kazı metrajı çıkartılması | uygulama |
4 | Kaynak tarama | Münferit temel metrajı çıkartılması | uygulama |
5 | Kaynak tarama | Mütemadi temel metrajı çıkartılması | uygulama |
6 | Kaynak tarama | Radye temel metrajı çıkartılması | uygulama |
7 | Kaynak tarama | Döşeme kalıp planı üzerinden metraj çıkartılması | uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama | Döşeme kalıp planı üzerinden metraj çıkartılması | uygulama |
10 | Kaynak tarama | Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması | uygulama |
11 | Kaynak tarama | Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması | uygulama |
12 | Kaynak tarama | Mimari proje üzerinden metraj çıkartılması | uygulama |
13 | Kaynak tarama | Yaklaşık maliyet hesapları | uygulama |
14 | Kaynak tarama | İhale komisyonları, genel, teknik ve özel şartnameler | uygulama |
15 | Kaynak tarama | İhale dosyaları | uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
PANCARCI, A. ve ÖCAL, M.EMİN. (2002). Yapı işletmesi ve mal oluş hesapları. İstanbul:Birsen yayınevi. |
Birecikli, M. (2011). Yapı Metrajı ve Maliyeti. İstanbul:Yayınevi. |
Halpin, D. W. (2006). Construction Management. üçüncü baskı. USA:John Wiley&Sons, New Jersey yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
|
4 | |||||
2 |
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
|
3 | |||||
3 |
Uses modern techniques for construction applications
|
5 | |||||
4 |
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
|
4 | |||||
5 |
Present back saves the day
|
4 | |||||
6 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
4 | |||||
2 |
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
|
4 | |||||
3 |
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
|
3 | |||||
4 |
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
|
3 | |||||
5 |
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
|
5 | |||||
6 |
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
|
4 | |||||
2 |
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
|
5 | |||||
2 |
Work individually or in teams.
|
3 | |||||
3 |
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
|
3 | |||||
4 |
Promote technical thinking.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
|
4 | |||||
2 |
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
|
5 | |||||
3 |
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
|
4 | |||||
2 |
Self-study skills and is capable of making independent decision.
|
3 | |||||
3 |
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
|
3 | |||||
2 |
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to have awareness of quality issues
|
4 | |||||
4 |
Has the ability to track national and international contemporary issues.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |