Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MDP105 | RELIEVO | 1 | 5 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrenciye, bina ve yerleşimlerin röleve ölçülerini alma, bina planları, çatı ve detayları ve bina kesitleri çizimi yapmak, bina ön ve arka cephe görünüşleri, bina sağ yan ve sol yan görünüşleri çizmek, restitüsyon projesi ve restorasyon projesi çizme yeterliklerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Rölöve dersine giriş yapılarak, rölöve ile ilgili genel tanımlar anlatılacak, Rölöve proje çizimleri için, gerekli şartlar, araç ve gereçler tanıtılarak, araştırma yapılacak kuruluşlar için yol gösterilecek, teorik ve uygulamalı olacak yöntemler anlatılacak, Bina ve yerleşimlerin rölöve ölçülerini almak, Rölevesi alınan bina plan, kesit, görünüş ve detayları çizmek, Merdivenleri çizmek, Bina planları çizmek, Çatı ve detaylarını çizmek, Bina kesitleri çizimi yapmak, Bina ön ve arka görünüşleri çizmek, Bina sağ yan ve sol yan görünüşleri çizmek, Restitüsyon projesi çizmek, Restitüsyon projesi çizmek, Restitüsyon projesi çizmek, Restitüsyon projesi çizmek konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bina ve yerleşimlerin rölöve ölçülerini uygular. (Apply) (3) |
Rölövesi alınan bina plan, kesit, görünüş ve detayları uygular. (Apply) (3) |
Merdivenleri uygular. (Apply) (3) |
Bina planları uygular. (Apply) (3) |
Çatı ve detaylarını uygular. (Apply) (3) |
Bina kesitleri çizimi uygular. (Apply) (3) |
Bina ön ve arka cephe görünüşleri uygular. (Apply) (3) |
Bina sağ yan ve sol yan görünüşleri uygular. (Apply) (3) |
Restitüsyon projesi uygular. (Apply) (3) |
Restorasyon projesi uygular. (Apply) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | Rölöve dersine giriş yapılarak, rölöve ile ilgili genel tanımlar anlatılacak | Anlatım |
2 | Kaynak tarama | Rölöve proje çizimleri için, gerekli şartlar, araç ve gereçler tanıtılarak, araştırma yapılacak kuruluşlar için yol gösterilecek, teorik ve uygulamalı olarak yöntemler anlatılacak | Anlatım |
3 | Kaynak tarama | Bina ve yerleşimlerin rölöve ölçülerini almak | Anlatım |
4 | Kaynak tarama | Rölövesi alınan bina plan, kesit, görünüş ve detayları çizmek | Anlatım |
5 | Kaynak tarama | Merdivenleri çizmek | Anlatım |
6 | Kaynak tarama | Bina planları çizmek | Anlatım |
7 | Kaynak tarama | Çatı ve detaylarını çizmek | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama | Bina kesitleri çizimi yapmak | Anlatım |
10 | Kaynak tarama | Bina ön ve arka görünüşleri çizmek | Anlatım |
11 | Kaynak tarama | Bina sağ yan ve sol yan görünüşleri çizmek | Anlatım |
12 | Kaynak tarama | Restitüsyon projesi çizmek | Anlatım |
13 | Kaynak tarama | Restorasyon projesi çizmek | Anlatım |
14 | Kaynak tarama | Restorasyon projesi çizmek | Anlatım |
15 | Kaynak tarama | Restorasyon projesi çizmek | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uluengin, B. (2018). Rölöve. 8.Baskı. İstanbul:Yem yayın. |
Ahunbay, Z. (2017). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. 9.Baskı. İstanbul:Yem yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
|
2 | |||||
2 |
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
|
1 | |||||
3 |
Uses modern techniques for construction applications
|
2 | |||||
4 |
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
|
1 | |||||
5 |
Present back saves the day
|
1 | |||||
6 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
1 | |||||
2 |
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
|
4 | |||||
3 |
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
|
2 | |||||
4 |
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
|
1 | |||||
5 |
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
|
1 | |||||
6 |
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
|
1 | |||||
2 |
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
|
2 | |||||
2 |
Work individually or in teams.
|
1 | |||||
3 |
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
|
1 | |||||
4 |
Promote technical thinking.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
|
1 | |||||
2 |
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
|
1 | |||||
3 |
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
|
1 | |||||
2 |
Self-study skills and is capable of making independent decision.
|
3 | |||||
3 |
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
|
2 | |||||
2 |
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
|
1 | |||||
3 |
Has the ability to have awareness of quality issues
|
2 | |||||
4 |
Has the ability to track national and international contemporary issues.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 1 | 4 | 4 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 16 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 4 | 8 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 4 | 4 |
Yerinde Uygulama | 2 | 4 | 8 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 133 |
Total Workload of the Course Unit | 133 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |