TR EN

HISTORY OF ART PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MDP107 HISTORY OF ART 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tarih Öncesinden Rönesans Dönemine kadar tarihsel süreç içerisinde Sanatın Doğuşu Akdeniz Çevresi Uygarlıkları ve Avrupa’da sanatın geçirdiği evreler,terimler ve sanatın tarih içindeki gelişmesini irdelemek,tanıtmak,öğretmek ve karşılaştırarak yorumlamaktır. Bu dersin amacının yanında genel yeterliliği:Akılcı,Sorgulayan,Etik Kurallara Uyma,Farklılıklara saygı gösterme,eleştirel düşünebilme,soyut analiz ve sentez yapma,disiplinler arası projelerde çalışmayı hedeflemektedir.
Contents of the Course Unit: Sanat ve sanat tarihi hakkında tanımlar ve genel bilgiler, Tarih öncesi, ilkel topluluklarda sanat, Mısır, Mezopotamya, Girit Sanatı, Yunanistan, MÖ VII. ve V. yüzyıllar arası, Yunan dünyası M.Ö. IV ve M.S. I. yüzyıl arası, Romalılar ve Budistler, Museviler ve Hıristiyanlar, M.S. I. ve IV. Yüzyıllar arası, Roma ve Bizans, V. yüzyıl ve XIII. yüzyıllar arası, İslam, Çin II. ve XIII. yüzyıllar arası, Avrupa, VI. ve XI. yüzyıllar arası, Avrupa XII. yüzyıl ve XIII. yüzyıllar arası, Avrupa XIV. yüzyıl ve XV. yüzyıl arası, İtalya XV. ve XVI. yüzyıl başları, Rönesans'ın doğuşu ve yayılışı, Avrupa XVI. yüzyıl ve XIII. yüzyılları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları Öğretilmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türkiye ve dünya kültürel mirası hakkındaki bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2)
Güzel sanatlar ve estetik konularında temel bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2)
Tarih hakkında genel bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Sanat ve sanat tarihi hakkında tanımlar ve genel bilgiler Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür Tarama Anadolu'da tarih öncesi çağlar Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür Tarama Anadolu'da Tarih öncesi çağlar Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür Tarama Anadolu'da Tarih Çağları ve Uygarlıklar Dönemi Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür Tarama Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Mısır Erken Dönem Kültürü Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür Tarama Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Çin Erken Dönem İmparatorluk Sanatı, Orta Avrupa Bronz ve Demir Çağları Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür Tarama Antik Dünya: Yunanistan, Arkaik Dönem, Klasik Antikite Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Helenistik Dönem ve Sanat Anlatım, Soru Cevap
10 Literatür Tarama Roma İmparatorluğu, Helen-Roma Mimarisi Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür Tarama Helen Roma Mimarisi Anlatım, Soru Cevap
12 Literatür Tarama Geç Antik Dönem ve Ortaçağ, Gotik Sanat Anlatım, Soru Cevap
13 Literatür Tarama Rönesans Anlatım, Soru Cevap
14 Literatür Tarama Barok Anlatım, Soru Cevap
15 Literatür Tarama 18 ve 19. yüzyıllar Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gombrich, E.H. (1986). Sanatın öyküsü. 3.baskı. İstanbul:Remzi kitabevi.
Aslanapa, O. (1984). Türk sanatı. İstanbul:Remzi kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
2
2
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
3
3
Uses modern techniques for construction applications
2
4
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
2
5
Present back saves the day
3
6
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
2
2
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
4
3
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
5
4
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
4
5
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
3
6
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
4
2
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
3
2
Work individually or in teams.
4
3
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
3
4
Promote technical thinking.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
3
2
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
3
3
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
2
2
Self-study skills and is capable of making independent decision.
4
3
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
4
2
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
3
3
Has the ability to have awareness of quality issues
4
4
Has the ability to track national and international contemporary issues.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 8 2 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 4 3 12
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 2 2 4
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 2 4 8
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0