Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MDP107 | HISTORY OF ART | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tarih Öncesinden Rönesans Dönemine kadar tarihsel süreç içerisinde Sanatın Doğuşu Akdeniz Çevresi Uygarlıkları ve Avrupa’da sanatın geçirdiği evreler,terimler ve sanatın tarih içindeki gelişmesini irdelemek,tanıtmak,öğretmek ve karşılaştırarak yorumlamaktır. Bu dersin amacının yanında genel yeterliliği:Akılcı,Sorgulayan,Etik Kurallara Uyma,Farklılıklara saygı gösterme,eleştirel düşünebilme,soyut analiz ve sentez yapma,disiplinler arası projelerde çalışmayı hedeflemektedir. |
Contents of the Course Unit: | Sanat ve sanat tarihi hakkında tanımlar ve genel bilgiler, Tarih öncesi, ilkel topluluklarda sanat, Mısır, Mezopotamya, Girit Sanatı, Yunanistan, MÖ VII. ve V. yüzyıllar arası, Yunan dünyası M.Ö. IV ve M.S. I. yüzyıl arası, Romalılar ve Budistler, Museviler ve Hıristiyanlar, M.S. I. ve IV. Yüzyıllar arası, Roma ve Bizans, V. yüzyıl ve XIII. yüzyıllar arası, İslam, Çin II. ve XIII. yüzyıllar arası, Avrupa, VI. ve XI. yüzyıllar arası, Avrupa XII. yüzyıl ve XIII. yüzyıllar arası, Avrupa XIV. yüzyıl ve XV. yüzyıl arası, İtalya XV. ve XVI. yüzyıl başları, Rönesans'ın doğuşu ve yayılışı, Avrupa XVI. yüzyıl ve XIII. yüzyılları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları, Avrupa XVIII. yüzyıl sonları ve XIX. yüzyıl başları Öğretilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye ve dünya kültürel mirası hakkındaki bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2) |
Güzel sanatlar ve estetik konularında temel bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2) |
Tarih hakkında genel bilgileri yorumlar. (Interpreting) (2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama | Sanat ve sanat tarihi hakkında tanımlar ve genel bilgiler | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür Tarama | Anadolu'da tarih öncesi çağlar | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür Tarama | Anadolu'da Tarih öncesi çağlar | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür Tarama | Anadolu'da Tarih Çağları ve Uygarlıklar Dönemi | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür Tarama | Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Mısır Erken Dönem Kültürü | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Literatür Tarama | Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Çin Erken Dönem İmparatorluk Sanatı, Orta Avrupa Bronz ve Demir Çağları | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Literatür Tarama | Antik Dünya: Yunanistan, Arkaik Dönem, Klasik Antikite | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Helenistik Dönem ve Sanat | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Literatür Tarama | Roma İmparatorluğu, Helen-Roma Mimarisi | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Literatür Tarama | Helen Roma Mimarisi | Anlatım, Soru Cevap |
12 | Literatür Tarama | Geç Antik Dönem ve Ortaçağ, Gotik Sanat | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Literatür Tarama | Rönesans | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Literatür Tarama | Barok | Anlatım, Soru Cevap |
15 | Literatür Tarama | 18 ve 19. yüzyıllar | Anlatım, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gombrich, E.H. (1986). Sanatın öyküsü. 3.baskı. İstanbul:Remzi kitabevi. |
Aslanapa, O. (1984). Türk sanatı. İstanbul:Remzi kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
|
2 | |||||
2 |
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
|
3 | |||||
3 |
Uses modern techniques for construction applications
|
2 | |||||
4 |
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
|
2 | |||||
5 |
Present back saves the day
|
3 | |||||
6 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
|
2 | |||||
2 |
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
|
4 | |||||
3 |
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
|
5 | |||||
4 |
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
|
4 | |||||
5 |
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
|
3 | |||||
6 |
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
|
4 | |||||
2 |
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
|
3 | |||||
2 |
Work individually or in teams.
|
4 | |||||
3 |
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
|
3 | |||||
4 |
Promote technical thinking.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
|
3 | |||||
2 |
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
|
3 | |||||
3 |
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
|
2 | |||||
2 |
Self-study skills and is capable of making independent decision.
|
4 | |||||
3 |
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
|
4 | |||||
2 |
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
|
3 | |||||
3 |
Has the ability to have awareness of quality issues
|
4 | |||||
4 |
Has the ability to track national and international contemporary issues.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 8 | 2 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 4 | 3 | 12 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 2 | 4 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 2 | 4 | 8 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 123 |
Total Workload of the Course Unit | 123 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |