TR EN

EDUCATION OF AESTHETICS AND ART PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MDP108 EDUCATION OF AESTHETICS AND ART 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sanat ve estetik konusunda temel kavramlar; kişilerin zihinsel, duygusal ve devinimsel gelişiminde sanatın ve sanat eğitiminin yeri ve önemi; yaratıcılık, sanat ve estetik duyarlılık ve eğitimle sanat arasındaki ilişki, dünyada ve Türkiye'de sanatın gelişimi, sanatın kültürle ilişkileri, sanat eğitiminde tarihi mekanların kullanımı ve müzelerin önemi anlatılmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sanat ve Sanatlar, Sanat ve Kültür ilişkisi, Sanat ve Eğitim ilişkisi, Sanat ve Yaratıcılık I., Sanat ve Yaratıcılık II, Sanat Felsefesi, Estetik (Leonardo Da Vinci), Sanat Felsefesi, Estetik (Platon-Aristoteles), Sanat Felsefesi, Estetik (Alexander Gottlieb Baumgarte), Sanat Felsefesi, Estetik (Kant), Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu), Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu), Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu), Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme, Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme, Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir sanat eserini yorumlar. (Interpreting) (2)
Sanat ve Estetik konusunda temel kavramları karşılaştırır. (Comparing) (2)
Estetik bakış açısı ile mimari ve kültürel boyutta örnekler verir. (Exemplifying) (2)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak tarama Sanat ve Sanatlar, Sanat ve Kültür ilişkisi Anlatım
2 Kaynak tarama Sanat ve Eğitim ilişkisi Anlatım
3 Kaynak tarama Sanat ve Yaratıcılık I Anlatım
4 Kaynak tarama Sanat ve Yaratıcılık II Anlatım
5 Kaynak tarama Sanat Felsefesi, Estetik (Leonardo Da Vinci) Anlatım
6 Kaynak tarama Sanat Felsefesi, Estetik (Platon-Aristoteles) Anlatım
7 Kaynak tarama Sanat Felsefesi, Estetik (Alexander Gottlieb Baumgarte) Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak tarama Sanat Felsefesi, Estetik (Kant) Anlatım
10 Kaynak tarama Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu) Anlatım
11 Kaynak tarama Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu) Anlatım
12 Kaynak tarama Sanat ve Estetik Kuramları (Frankfurt Okulu) Anlatım
13 Kaynak tarama Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme Anlatım
14 Kaynak tarama Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme Anlatım
15 Kaynak tarama Sanat Eleştirisi: Bir Sanat Eserini tanıma. Betimleme - Çözümleme - Yorum - Yargı - Değerlendirme Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mülayim, S. (1994). Sanata Giriş. İstanbul:Bilim teknik yayınevi.
Antmen, A. (2013). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. ikinci baskı. İstnabul:Sel yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With their knowledge of structure construction site and in the office environment applies.
5
2
According to the architectural plan of new or old buildings restored.
5
3
Uses modern techniques for construction applications
5
4
To use traditional techniques with contemporary technologies in decorative and artistic applications in architectural structures.
5
5
Present back saves the day
2
6
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Understand the problems and solutions in the application of improved technology.
5
2
Conduct experiments, collect data, presents the collected data
2
3
To be done related to the topic of the patterns of design or an existing design in order to implement make a plan,
2
4
Technical drawing and hand skills in the application of uses enabled.
0
5
Develop appropriate solutions to the problems face in the field
5
6
Fault and take the necessary measures to prevent accidents that may arise, the execution of the planned work schedule allows.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Current techniques and tools with additional technical training in the field of technology uses.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By working in the field examine analyse gains the ability to apply
5
2
Painter, sculptor, ceramist, engineers, interior designers and architects as an assistant to, make the discovery of the field of application and takes the necessary measures
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act independently, has the ability to use initiative and creativity
5
2
Work individually or in teams.
2
3
Has the ability to disciplinary and interdisciplinary teamwork.
2
4
Promote technical thinking.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Science, technology and follow the latest developments on contemporary issues
0
2
The uses of information technologies, the required programs for the field uses
0
3
Has the ability to develop themselves by keeping abreast of developments in the aims.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ideas of oral and written, has the ability to communicate in a clear and concise manner.
5
2
Self-study skills and is capable of making independent decision.
5
3
Finding practical solutions to problems and has the ability of making the right decision.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sensitive to the environment and protective of the environment has structure
5
2
Have awareness about the legal consequences of technological applications and professional ethics.
0
3
Has the ability to have awareness of quality issues
0
4
Has the ability to track national and international contemporary issues.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 5 1 5
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 1 5
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 6 1 6
Proje Hazırlama 3 1 3
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 101
Total Workload of the Course Unit 101
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0