Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYP154 | GENEL ANTRENMAN BİLİMİ | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SERDAR GÜR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilere; Antrenman ilke ve yöntemlerine ilişkin edindiği bilgiyi kullanarak genel bir antrenman programını uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Antrenmanda temel kavramlar, antrenman ile geliştirilmesi hedeflenen özellikler, antrenmanın organizmaya etkisi, antrenman planlama ilkeleri, yüklenme dinlenme ilişkisi ve genel yüklenme ilkeleri, kondisyonel özellikler ve antrenman metotları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Antrenman bilimine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Antrenman ilke ve yöntemlerini açıklar. |
Antrenmanın motorik özelliklere etkisini tartışır. |
Yüklenme ve dinlenme ilişkisinin performans üzerine etkilerini açıklar. |
Antrenman ilke ve yöntemlerine ilişkin edindiği bilgiyi kullanarak antrenman programını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Derse giriş, antrenman, antrenman bilimi ve temel kavramları | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
2 | Literatür tarama | Antrenmanın ilkeleri | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
3 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Yüklenme Öğeleri (yoğunluk, kapsam, süre, sıklık) | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
4 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Antrenmanın Organizma Üzerindeki Etkisi | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Kondisyonel (motorik) özellikler | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
6 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Kuvvetin tanımı ve sınıflandırılması, kuvveti etkileyen faktörler | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
7 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Kuvvet antrenmanı geliştirme metotları ve örnek antrenman programlarının incelenmesi | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Dayanıklılığın tanımı, sınıflandırılması ve dayanıklılığı etkileyen faktörler | Anlatım, soru, cevap yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Dayanıklılık antrenmanı geliştirme metotları ve örnek antrenman programlarının incelenmesi | Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yöntemi |
11 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Sürat tanımı ve sınıflandırılması, sürati etkileyen faktörler | Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Sürat antrenmanı geliştirme metotları ve uygulamalı örnek çalışmalar | Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yöntemi |
13 | Konuya ilişkin makale araştırması | Performansta Yüklenme dinlenme ilişkisi | Anlatım, soru, cevap yöntemi, tartışma yöntemi |
14 | Literatür taraması | Sportif verim, sportif verim bileşenleri | Anlatım, soru, cevap yöntemi, grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Genel Tekrar ve örnek antrenman programlarının incelenmesi | Anlatım, soru, cevap yöntemi, grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kale, R. (2017). Antrenman Bilgisi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul. |
Lyle, J. Cushion C. (2010). Sports Coaching, 1st Edition, Loughborough, UK. |
Dündar, U. (2015). Antrenman Teorisi, Nobel Yayın Evi, İstanbul. |
Bompa, T. O. (2013). Antrenman Kuramı ve Yöntemi, Spor Yayın Evi, Ankara. |
Açıkada, C. (2018) Antrenman Bilimi, Kuzey Kitapevi, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
|
0 | |||||
2 |
To explain the Legislation in Sports Management and associate it to the doctrine of administrave sciences.
|
0 | |||||
3 |
To possess knowledge of sport organizations and use it in.
|
1 | |||||
4 |
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To possess basic facilities of sports in social science diciplines for specialization.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
|
2 | |||||
2 |
To specialize in sports and a field of sports organizations and to make implementation.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To defend himself and his institution’s rights in case of any conflicts.
|
3 | |||||
2 |
To take initiative in Professional practise.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To possess awareness of lifelong learning necessity and to able to actualize it.
|
2 | |||||
2 |
To believe in professional development and use it in implementations.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To make written and verbal presentation and to use prosessional and individual communucation skills.
|
2 | |||||
2 |
To acquire knowledge of sports and its culture, to adopt olympism philosophy and to able to spread it to the community.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To possess sports management process and use it.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 10 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 131 |
Total Workload of the Course Unit | 131 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |