TR EN

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYP158 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 2 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SERDAR GÜR
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, beden eğitimi ve sporun tarihsel sürecini anlatabilecek ve beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları, farklı toplumlarda hareket ve kültür, 19. yüzyıl modern sporlar ve toplumsal etkileri, Antik Olimpiyatlar ve Modern Olimpiyat Oyunları ve Türkiye’de sporun tarihi gelişimi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Beden eğitimi, spor ve oyun kavramlarını açıklar ve bu kavramları yerine hareket kültürü ile bağlantısını kurarak tartışır.
Eski uygarlıkların hareket kültürünü anlatır (tell) ve aralarındaki farkları yorumlar.
Toplumsal özelliklerin ve toplumsal farklılıkların, geleneksel ve modern sporların gelişim süreci ile olan ilişkisini açıklar.
Antik ve Modern Olimpiyat Oyunlarının özelliklerini ve gelişim sürecini anlatır.
Beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin toplumsal etkilerini açıklar ve yorumlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
2 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma İlk çağlarda hareket kavramı. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Sümer, Mısır, Hitit, Asur ve Babil uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
4 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma Türk ve İran (Pers) uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Antik Roma dönemi. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Antik Yunan dönemi ve Antik olimpiyat oyunları. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Ortaçağ hareket ve spor kültürü Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
11 Sunum hazırlama Modern Olimpiyat Oyunları/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 Sunum hazırlama Türkiye'de modern sporlar dönemi/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 Sunum hazırlama Modern sporların toplumsal boyutları/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 Sunum hazırlama Futbol ve kültürü/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Sunum, Video Yarıyıl sonu sınav hazırlığı. Anlatım ve Tekrar Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnal, A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.
Güven, Ö. (1999). Türklerde Spor Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara.
İşler, H. (2013). Türk Spor Tarihi. Turna Yayıncılık, Ankara.
Çakır, V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Temelleri. Spor Yayınevi, Ankara.
Arscott, D. (2014). Olympics and İnteresting History. Akılçelen kitaplar yayınevi, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
2
2
To explain the Legislation in Sports Management and associate it to the doctrine of administrave sciences.
1
3
To possess knowledge of sport organizations and use it in.
2
4
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To possess basic facilities of sports in social science diciplines for specialization.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
2
2
To specialize in sports and a field of sports organizations and to make implementation.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To defend himself and his institution’s rights in case of any conflicts.
2
2
To take initiative in Professional practise.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To possess awareness of lifelong learning necessity and to able to actualize it.
2
2
To believe in professional development and use it in implementations.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To make written and verbal presentation and to use prosessional and individual communucation skills.
2
2
To acquire knowledge of sports and its culture, to adopt olympism philosophy and to able to spread it to the community.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To possess sports management process and use it.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 97
Total Workload of the Course Unit 97
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0