Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKP256 |
TERMODİNAMİK |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ALİ GÜRCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. YASEMEN KARAMAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Enerji ve türleri, hal değişimleri, saf maddeler, açık ve kapalı sistemler için enerjinin korunumu prensibinin pratiğe uygulanması |
Contents of the Course Unit: |
Temel Kavramlar, birimler ve sistemler; Sistem özellikleri; Denge durumu; Enerji, İş, Isı Kavramları; İş-Isı İlişkisi; P-V diyagramı; Saf Madde; PVT ilişkisi; İdeal Gaz Denklemi; Gerçek Gazlar; Saf maddeler,Termodinamiğin Birinci Kanunu; Entalpi-İç Enerji ve Özgül Isı Arasındaki Bağıntılar; Genel Enerji Denklemi; Birinci Kanunun Kapalı ve Açık Sistemlere uygulanması;; İdeal Gazların hal Değişmeleri.Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları),İdeal Gaz Denklemi ve İdeal Gazların Hal Değişimleri,Termodinamiğin 1. Kanunu,Termodinamiğin 2. Kanununları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler, termodinamiğin temel tanımlamalarını, kavramlarını ve kanunlarını tanıyabilir ve uygulayabilirler; bu bağlamda değişik enerji türleri (ısı ve iş gibi) ve hal değişimlerinde hal değişkenlerini belirleyebilme, tanımlayabilme ve sonuçları yorumlayabilme yetisine sahip olabilirler. |
Saf maddelerin fazları hakkında bilgi sahibi olurlar ve özeliklerini tanımlayabilirler. |
Kapalı sistemlerde enerjinin korunumu kanununu karşılaşılan teknolojik problemlerde uygulayabilir. |
Açık sistemlerde korunum kanunlarını uygulayabilir ve teknik çözümlemeleri yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Temel Kavramlar (Sistem, Çevre, Hal Değişimi, Çevrim,) Termodinamiğin Sıfırıncı Kanunu |
Anlatım |
2 |
Kitap |
Isı ve İş Dönüşümleri |
Anlatım |
3 |
Kitap |
Isı ve İş Dönüşümleri |
Anlatım |
4 |
Kitap |
Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları) |
Anlatım |
5 |
Kitap |
Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları) |
Anlatım |
6 |
Kitap |
Saf Maddenin Termodinamik Özellikleri (Özellik Bağıntıları, P-V, T-S Diyagramları) |
Anlatım |
7 |
Kitap |
İdeal Gaz Denklemi ve İdeal Gazların Hal Değişimleri |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap |
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
10 |
Kitap |
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
11 |
Kitap |
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
12 |
Kitap |
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
13 |
Kitap |
Açık Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
14 |
Kitap |
Açık Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
15 |
Kitap |
Açık Sistemlerin Enerji Analizi |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Çengel, Y.(2019).Termodinamik. Palme Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Machine technology (manufacturing, design, research and development, qualitycontrol areas) to have the basic knowledge and skills.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Work required by the profession before, during and after working on the necessary security measures and emergency response information about a possible accident to have to be done.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Quantitative data required by the profession to have knowledge of processes and ability to use mathematical formulas to make.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
When designing the material selection and inspection of machine parts to be informed about and to know the path to be followed in the examination.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mold calculation, design, preparation and production of molds have knowledge of the product.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Using the package programs needed to make devices such as CNC manufacturing (CAM) to produce.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to dimensioning and control accounts of the elements of the machine.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Measurement and control make machine parts. Measurement and control of knowledge, skills and experience to have.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Advanced manufacturing method, the CNC lathe, milling machine and so on. Having the knowledge and skills about the machines.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Management processes required to have knowledge of their profession.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Required by the profession to have knowledge of ethical issues. Be healthy persons.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills about quality assurance standards.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Access information using the computational facilities of technological issues and improve themselves.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Machine parts pre-production design 2 and 3 dimensional in the computer environment (CAD). Designed to have the ability to do analysis on the system.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Effective use of verbal by using the Turkish Language , written in professional and social interactions.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Having knowledge about Atatürk’s Principles and Revolution History, being able to express himself/herself in social and cultural area.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having the knowledge and skills related to welding.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
7 |
91 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|