TR EN

BASIC HEALTH INFORMATION AND FIRST AID PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKE239 BASIC HEALTH INFORMATION AND FIRST AID 3 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. TAHİR GÜRDİL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ABBAS ALI HUSSEINI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere; sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri ve acil durumlarda uygulanacak olan ilk yardım müdahalesini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, sağlık bilgisi ile ilgili tanım ve kavramlar, sağlık uygulamaları ile ilgili güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri, sağlıklı yaşam tarzını geliştirmekle ilgili metodlar, hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri, solunum ve dolaşım problemleri, kanamalar, şok durumları, iskelet, kas ve omurga yaralanmaları ve suda can kurtarma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemlerini açıklar.
Sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri açıklar.
Hijyen ve çevre koşullarının sağlıkla ilişkisini açıklar
İhtiyaç durumunda destek istenecek acil yardım servislerini tanır.
Acil durumlarda ilk yardım müdahalesini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Sağlık ile ilgili ve insan vücudu ile ilgili tanımlar ve kavramları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Sağlık alanındaki güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Solunum ve dolaşım problemleri, hava yolu tıkanmaları ile ilgili ilk yardım uygulamaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Kalp masajı ve ilk müdahale ile ilgili uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama Kalp masajı uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Literatür tarama Şok bayılmalarda ve koma durumlarında ilk yardım Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Kanamalar, yumuşak doku yaralanmaları ve konu ile ilgili uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Göz, yüz, gırtlak, göğüs ve karın yaralanmaları, iskelet, kas eklem ve omurga yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Nörolojik, diabetik, acil durumlar, alerjik reaksiyonlar ve zehirlenme durumlarında ilk yardım Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Çevresel acil durumlar ve suda can kurtarma Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Literatür tarama Çevresel acil durumlar ve boğulmalarda ilk yardım Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Literatür tarama Tüm ilk yardım müdahalelerini içeren uygulama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 Literatür tarama Genel tekrar ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kanbir, O. (2017). Sporda Sağlık Bilinci ve İlk Yardım, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
Önder, R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı Ve İlk Yardım-Rıfkı Önder, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Thygerson, A.L. ve Thygerson S.M. (2015). Standard First Aid, CPR, and AED 7th Edition, American College of Emergency Physicians (ACEP), US.
Yüksel, S. ve Cücen, Z. (2012). İlkyardım ve Temel Uygulamalar, Nobel Akademik yayıncılık, İstanbul.ardağ

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to teamwork
5
2
Identify vocational problems and resolve them effectively
4
3
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
3
4
Develop an awareness for life long learning
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
5
2
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to have knowledge about sectoral issues.
2
2
Manage a process effectively to meet the demands.
5
3
Within the framework of regulations and procedures for implementation and to find solutions for problems.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Civil aviation field statistical research skills and the ability to think about, has the ability to foresee the consequences of strategic decisions and develop skills.
2
2
Encountered in practice or as a team member to take responsibility for unforeseen problems
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Change and innovation are welcome.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Critically evaluates the acquired knowledge and skills.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic and is dominated by professional English, has the necessary qualifications to use the operating system in an active way for the profession.
2
2
Developments, will be able to follow trends and forecasts. Follow the latest developments related to the field and profession.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the ability to reflect on the ethical and professional responsibilities.
3
2
To analyze information about the area and has the skills to interpret and evaluate.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 7 35
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 97
Total Workload of the Course Unit 97
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0