Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
IKP154 |
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ |
2 |
2 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ATEŞOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin örgütsel davranış alanının temel kavramlarını bilerek konu ile ilgili bilgi sahibi olmaları ve uygulamada kullanabilecekleri yeteneği kazandırmaktır. Öğrencilere örgütsel davranış hakkında bilimsel bir farkındalık yaratmak. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; örgütsel davranışa giriş, örgüt içinde birey ve kişilik, duygular ve tutumlar, iş tatmini, örgütsel bağlılık ve örgütsel motivasyon, örgüt kültürü, örgütlerde grup ve grup süreçleri, örgütlerde liderlik ve teorileri, örgütlerde iletişim ve çatışma, örgütlerde stres ve yönetimi, örgütlerde güç ve politika, örgütsel öğrenme ve örgütsel adalet konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Yönetim, yönetici ve örgüt kavramlarını öğrenir. |
Kişilik,tutum kavramlarını açıklar. |
Bilişsel ve sosyal öğrenme kuramlarını bilir. |
İş tatmini, işe bağlılık ve örgüte bağlılık kavramlarını açıklar. |
Motivasyon,liderlik ve iletişim konularında uygulamalı çalışmalar yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Ders Hakkında Genel Bilgi, Örgütsel Davranışa Giriş |
- |
2 |
- |
Örgüt İçinde Birey ve Kişilik |
- |
3 |
- |
Duygular ve Tutumlar |
- |
4 |
- |
İş Tatmini, Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Motivasyon |
- |
5 |
- |
Örgüt Kültürü |
- |
6 |
- |
Örgütlerde Grup ve Grup Süreçleri |
- |
7 |
- |
Ara Sınav Genel Tekrarı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Örgütlerde Liderlik ve Teorileri |
- |
10 |
- |
Örgütlerde İletişim ve Çatışma |
- |
11 |
- |
Örgütlerde Stres ve Yönetimi |
- |
12 |
- |
Örgütlerde Güç ve Politika |
- |
13 |
- |
Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Adalet |
- |
14 |
- |
Örgütsel Davranışta Güncel Konular |
- |
15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Sığrı, Ü. ve Gürbüz, S. (2017). Örgütsel Davranış. İstanbul: Beta Yayınları. |
Güney, S. (2012). Örgütsel Davranış. İstanbul: Nobel Yayınları |
Şenturan, Ş. (2014). Örnek Olaylarla Örgütsel Davranış. İstanbul: Beta Yayınları |
Özalp, E. ve Kırel, Ç. (2010). Örgütlerde Davranış. Bursa: Ekin Yayınevi |
Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. V. (2016). Örgütsel Davranış. Bursa: Aktüel Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communication Science explains the basic concepts of Human Resources and Communication Sciences associate with the theoretical foundation.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Issues related to their disciplines such as statistics and psychology have theoretical and practical knowledge in human resources solutions uses.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Institutional analyzes, and these requirements in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Human Resources application of modern techniques and tools that are required for selecting and knows how to use effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Existing applications in the field of Human Resources analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Human Resources issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
A specific conceptual model is implemented using modern methods of human resources.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Human Resource Management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
7 |
49 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
7 |
49 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
156 |
|
Total Workload of the Course Unit |
156 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|