Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TRP203 | ART HISTORY I | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EMİNE ERDOĞAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, sanatın temel kavramları ve tarihsel gelişimini, kuramlar, akım ve idealleriyle birlikte eleştirel bir bakışla incelemektir. Güzel sanatların görsel dili ve sinemaya etkisi üzerinde durulmaktadır. Tarih öncesi sanat ile başlayarak, Batı sanatının Rönesans Dönemi'ne kadar olan bölümünü içermektedir. |
Contents of the Course Unit: | Tarih öncesi Çağ ve Sanatın doğuşu.Anıtsal kalıntılar,resimler, I.ve II.Hayvan Uslubu ,En Eski Heykel Örnekleri.,Taşınabilir Küçük eserler. Mezopotamya Uygarlıklarında sanat ,Mısır Sanatı ,Anadolu Uygarlıkları,Ege Uygarlıkları Kiklat Adaları ve Girit (Erken,Orta ve Geç Minos),Yunan Sanatı Mythology,Mimari,Heykel ve Seramik Eserler ve Resim sanatı Etrüsk ve RomaSanat ı(Mimari,Heykel, Resim sanatı) Erken Hrıstıyan Ve Bizans Sanatı. Ortaçağda Avrupa’da Sanat, Roman ve Gotik Sanat örneklerinin incelenmesi, tanıtılması ve yorumlanmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1 1Tarih Öncesinden Rönesans Dönemi Sonuna Kadar Akdeniz Çevresi Uygarlıkları ve Avrupa'da Sanatın Geçirdiği Evreleri değerlendirebilecektir. 1.1.Tarih Öncesinden Rönesans Dönemine kadar sanatı tarihi süreç içinde değerlendiri. 1.2.Mimarlık resim ve heykel eserleri tanır. 1.3.Uygarlıklara ait sanat eserleirni tanımlar sınıflandırır ve kompoze eder. 2 2.Sanatın Tarih İçindeki Gelişmesini irdeleyebilecektir. 2.1.Uygarlıklara ait sanat eserlerini betimler 2.2.Uygarlıklara ait sanat eserlerini simule eder. 2.3.Uygarlıklara ait sanat eserlerini sınıflandırır. 3 3.Akdeniz çevresi ve Avrupa'da sanat eserlerini ve akımları karşılaştırabilecektir. 3.1.İlk çağ ve ortaçağ dönemlerini eserleri ve kültürlerini karşılaştırır. 3.2.İlk Çağ ve Orta Çağ Dönemlerini eserleri ve kültürlerini tartışır. 3.3.İlkçağ ve ortaçağ dönemlerini eserleri ve kültürleri sorgular. 4 4.Akdeniz çevresi ve Avrupa'da sanat eserlerini ve akımlarını yorumlayabilecektir. 4.1.Akdeniz çevresi sanat eserlerini ve akımları analiz eder 4.2.Avrupa'da sanat eserlerini ve akımlarını yorumlar 4.3.Sanat Eserlerini sentez eder. 5 5.Avrupa'da Ortaçağ Sanat akımlarını Değerlendirir. 5.1Avrupa'da Ortaçağ mimarisini yorumlar 5.2.Avrupa'da Ortaçağ resmini sorgular 5.3.Avrupa'da Ortaçağ heykelini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Sanat ve sanat tarihi hakkında tanımlar ve genel bilgiler | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Literatür tarama | Anadolu'da tarih öncesi çağlar | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Literatür tarama | Anadolu'da tarih öncesi çağlar | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Literatür tarama | Anadolu'da Tarih Çağları ve Uygarlıklar Dönemi | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Literatür tarama | Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Mısır Erken Dönem Kültürü | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Literatür tarama | Dünyada Tarih Öncesi ve Erken Tarih, Çin Erken Dönem İmparatorluk Sanatı, Orta Avrupa Bronz ve Demir Çağları | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Literatür tarama | Antik Dünya: Yunanistan, Arkaik Dönem, Klasik Antikite | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Helenistik Dönem ve Sanat | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Literatür tarama | Roma İmparatorluğu, Helen-Roma Mimarisi | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Literatür tarama | Helen Roma Mimarisi | Anlatım, Soru Cevap |
12 | Literatür tarama | Geç Antik Dönem ve Ortaçağ, Gotik Sanat | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Literatür tarama | Rönesans | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Literatür tarama | Barok | Anlatım, Soru Cevap |
15 | Literatür tarama | 18 ve 19. yüzyıllar | Anlatım, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
|
1 | |||||
2 |
Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the theoretical and applied knowledge gained in the field as the basis of a further education level.
|
1 | |||||
2 |
By using the acquired knowledge and skills, gains the ability to analyze problems, solve them, see and eliminate situations that may pose problems before they occur.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct studies at basic level within the field independently.
|
2 | |||||
2 |
Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
|
1 | |||||
3 |
Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
|
1 | |||||
2 |
Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
|
1 | |||||
3 |
Gain awareness of lifelong learning.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
|
1 | |||||
2 |
Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
|
1 | |||||
3 |
Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
|
1 | |||||
4 |
Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
|
1 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 1 | 3 | 3 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |