Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UHU108 |
GÜVENLİK |
2 |
1 |
1 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. GÖKER ATILGAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Yaşanan teknolojik gelişmeler, buna bağlı olarak gelişen ticari faaliyet tüm dünyada bir küreselleşme sürecini başlatmıştır. Dünya küçülmüş, vakit çok önemli hale gelmiştir. Dünyanın küçülmesi ile birlikte vaktin önemli bir hale gelmesi insan yaşamında sürat faktörünü ön plana çıkarmıştır. Havalimanı hem bir ticari alan, hem de ülkenin tanıtım faaliyetlerinin başlangıç ve bitiş noktasıdır. Havalimanları Öncelikle Korunması gereken hassas tesislerdir. Bu tesislerin güvenliğinde oluşabilecek herhangi bir zafiyet, ülke güvenliği, ülke ekonomisi, ülke turizmi gibi birçok alanda olumsuzluklara neden olabilecektir. Bu nedenlerle havacılık güvenliği ulusal ve uluslararası anlamda büyük önem taşır. Eğitimin amacı sektörde görev alan her kademedeki personelin güvenlik ve güvenlik bilincine erişmesi sağlamak ve riskleri kabul edilebilir seviyeye çekmeyi hedeflemektedir. |
Contents of the Course Unit: |
HAVACILIK GÜVENLİĞİ VE MEVZUATLAR |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Havacılıkta oluşabilecek güvenlik ile ilgili tüm konulara vakıf olur |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
DERSİN TANITIMI VE VİDEO |
- |
2 |
- |
-Havacılık Güvenliğine Giriş
-Havacılığa Yönelik Güncel Tehditler
-Yasadışı Müdahale Eylemleri
- Uçak Kaçırma Vakaları
- Havalimanı Saldırıları
- Sivil Havacılığa Karşı Diğer Saldırılar |
- |
3 |
- |
- 11 Eylül Saldırıları
- Bomba Tehditleri
- Güncel Tehditler
- Havalimanın Bölümleri
- Hava Tarafı
- Kara Tarafı
- Güvenlik Tahditli Alan (GTA)
- Güvenlik Tahditli Alanın Kritik Bölümü (GTAKB) |
- |
4 |
- |
- Terörizme Genel Bakış
- Terör Kavramı
- Terörizm Tarihçesi
- Terörizmin Motivasyonları
- Terör Örgütleri
- Terör Harici Tehditler
- Potansiyel Tehlike Arz Eden Kişiler ve Yolcular |
- |
5 |
- |
-Havalimanı Giriş Kartları
- Giriş Kartı Türleri
- Giriş Kartında Bulunan Haneler ve Açılımları
- Kartın Sorumluluğu
- Görünür Takma Zorunluluğu
- Kart Kayıp/Çalıntı Prosedürleri
- Kartın Kaybolması/Çalınması Durumunda Oluşabilecek Zafiyetler
- Muafiyetler |
- |
6 |
- |
- Potansiyel Tehlike Arz eden Yolcular
- INAD/DEPORTEE/DEPU/DEPA
- ŞÜPHELİ YOLCU DAVRANIŞLARI
- PROFILING |
- |
7 |
- |
GENEL TEKRAR |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
- ULUSAL MEVZUAT
- MSHGP
- ULUSLARARASI MEVZUAT
- HAVALANI GÜVENLİK YAPISI
- HAVAALANI GÜVENLİK PROGRAMI
- TANIMLAR |
- |
10 |
- |
- HAVAALANINDA UYGULANAN GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
- HAVAALANI ALARM SEVİYELERİ
- GÜVENLİK KONTROL NOKTALARI |
- |
11 |
- |
- HAVAALANI GÜVENLİĞİ
- UÇAKLARIN KORUNMASI
- BAGAJLARIN GÜVENLİĞİ
- KARGO POSTA GÜVENLİĞİ
- YAPISAL UNSURLAR
- |
- |
12 |
- |
- YOLCU VE EKİP BERABERİ TEHLİKELİ MADDELER
- YOLCU BAGAJ EŞLEŞTİRMESİ
- KRİZ YÖNETİMİ
- OLAĞANÜSTÜ HAL VE ACİL DURUM PLANLARI
- PERSONEL TARAMA GERREKLİLİĞİ
- TARAMA MUAFİYETLERİ |
- |
13 |
- |
- HAVALİİMANI GİRİŞ KART ÇEŞİTLERİ
- MSHGP EK 9 KART KULLANIM TALİMATI
- MSHGP EK 13 YOLCU PROFİLİ ÇIKARTMA PRENSİPLERİ
- CANLI BOMBA |
- |
14 |
- |
FİNAL |
- |
15 |
- |
FİNAL |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ECAC DOC 30
SHGM MSHGP
ICAO ANNEX |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to teamwork
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Identify vocational problems and resolve them effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comply with occupational ethics and sense of responsibility
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Utilize the theoretical information they have acquired in applications and practices
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Comprehend, appreciate and comply with cultural and social responsibilities
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Manage a process effectively to meet the demands.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an awareness for life long learning
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Access and assess sectoral problems
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be aware of legal regulations, and comply with them
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Communicate in an at least one foreign language
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Utilize communication and information technologies, as well as other technologies and equipment.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Plan and carry out vocational processes
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicate effectively in writing and orally
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Display their vocational self-confidence at work place
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop an entrepreneur spirite
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
1 |
14 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
14 |
1 |
14 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
57 |
0 |
71 |
|
Total Workload of the Course Unit |
71 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|