Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IMP157 | TASARIM VE MEKAN ARAŞTIRMALARI I | 1 | 4 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HÜLYA ALGUR MARŞOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tasarım ilke ve elemanlarının öğrenilerek, 2 ve 3 boyutlu algının gelişmesi. |
Contents of the Course Unit: | Tasarım ilke ve elemanları, 2 ve 3 boyutlu uygulama çalışmaları, kütle kompozisyonları ile iç-dış mekân algısı oluşturulmasını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tasarım elemanları ve çizim ekipmanlarını tanımlar. |
Tasarım ilkelerini açıklar. |
Çalışmalarını serbest el çizim tekniği ve maketler ile anlatır. |
2 ve 3 boyutlu çalışmalarında tasarım ilke ve elemanlarını tanımlar. |
İç ve dış mekan algısını kullanarak tasarım ilke ve elemanlarını örnekler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynakları incelenmesi. | Ders tanıtımı, çizim araç-gereç tanıtımı. Çizim süreci, tasarım ilke-elemanlarına giriş. Sınıf içi uygulama. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
2 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Nokta, çizgi, düzlem konu anlatımı. Tek kaçışlı perspektif konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
3 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Çift kaçışlı perspektif konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
4 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Tasarım ilkelerinden tekrar, ritim, vurgu konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. 25x25 cm boyutlarında çizim çalışması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
5 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Gestalt kuramı, ilkeleri ve algı konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
6 | Maket kartonu, yapıştırıcı, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Tasarım elemanlarından doku konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. 25x25 cm boyutlarında dokunsal doku çalışması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
7 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri), kolaj malzemeleri (dergi, gazete, renkli kağıt, karton, makas, yapıştırıcı) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Tasarım ilkelerinden bütünlük- çeşitlilik konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. 25x25 cm boyutlarında çizim çalışması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi kolaj uygulaması. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Çizim araç-gereçleri ( T cetveli, gönyeler, eskiz ve resim kağıdı çeşitli çizim kalemleri) getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Tasarım ilkelerinden uyum- karşıtlık konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. 25x25 cm boyutlarında çizim çalışması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi çizim uygulaması. |
10 | Maket kartonu, yapıştırıcı, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Tasarım ilkelerinden denge konu anlatımı. Sınıf içi uygulama. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi kağıt rölyef denge uygulaması. |
11 | Maket kartonu, yapıştırıcı, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Biçimin transformasyonu ve eklemeli transformasyon konu anlatımları. Sınıf içi maket uygulaması | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi maket yapımı |
12 | Maket kartonu, yapıştırıcı, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Eksiltmeli transformasyon konu anlatımı. Sınıf içi maket uygulaması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi maket yapımı |
13 | Maket kartonu, yapıştırıcı, pipet, ahşap çubuklar, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Izgara sistemler konu anlatımı. Sınıf içi maket uygulaması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi maket yapımı |
14 | Maket kartonu, yapıştırıcı, pipet, ahşap çubuklar, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Izgara sistemler, gridal dönüştürme konu anlatımı. Sınıf içi maket uygulaması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi uygulama. |
15 | Maket kartonu, yapıştırıcı, pipet, ahşap çubuklar, maket bıçağı, eskiz kağıtları, çeşitli sertlikte kurşun kalemler ve çizim araç-gereçleri getirilmesi. Basılı yayın inceleme | Genel tekrar. Sınıf içi maket uygulaması. | Ppt. Sunum ile görsel gösterim, sınıf içi uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ching, D., K. (2016), İç Mekan Tasarımı (Belgin Elçioğlu,Çev.), İstanbul: Yapı Enstitü Merkezi Yayın Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım Ramsey, S. (2000), Architectural Graphic Standarts, John Wiley&Sons Ltd. Pile, J. (1997), Color in Interior Design, New York: Mc Graw-Hill Palmer, J. & Dodson, M. (1996), Design and Aesthetics, Amsterdam: Routledge Ching, D., K. (2004), Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen (Sevgi Lökçe,Çev.), İstanbul: Yapı Enstitü Merkezi Yayın İç mimarlık ve tasarım ile ilgili süreli yayınlar Güngör, H., İ. (2005), Görsel Sanatlar ve Mimarlık için Temel Tasarım, İstanbul: Esen Ofset Gürer, L. & Gürer, G. (2004) Temel Tasarım, İstanbul: Birsen Yayınevi Hodgson, G. (1995), A New Grand Tour, Viking, Lynch, K. (1960) The Image of the City, MIT Press Smithies, K.W. (1981), Principles of Design in Architecture, New York: VNR Bachelard, G. (1984),The Poetics of Space, Boston, MA: Beacon Press Baker, G. H., Le Corbusier (1989), An Analysis of Form, Van Nostrand Reinhold Şen, Z.İ. & Özçilingir, N. (2011), Teknik Resim, İstanbul: Deha Yayımcılık Şahinler, O. & Kızıl, F. (2008), Mimarlıkta Teknik Resim, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayını. Spankie, R. (2012), İç Mimarlıkta İç Mekan Çizimi ve Sunumu (Zeynep Vaizoğlu, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık. House, N. & Coles, J. (2012), İç Mimarlığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık Dodsworth, S. & Anderson, S. (2015), İç Mekan Tasarımının Temel İlkeleri (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık. Kuban, D. (1998), Mimarlık kavramları : tarihsel perspektif içinde mimarlığın kuramsal sözlüğüne giriş, İstanbul: Yem Yayın 1998 Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2016), Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The interior design department educates young and professional people with a 2-year academic education. Those who read a vocational school and later study at a college have excellent equipment. Those who have been educated for 2 years with practical courses that they have seen can become more dominant in technical field with more. From design to marketing, from quality control to production, every field has the opportunity to work. For 2 years, it provides to be a member equipped with technical drawing, basic art, computer design, project preparation, cutting and cutting. In recent years, with the support given to the production, interior design departments have begun to take first place. A wide variety of fields await you in specific departments of the industry. The important thing is that you will take 2 years to train yourself enough in academic education.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Those who want to be an interior design technician; Creative and aesthetic views, interested in fine arts, able to use eyes and hands in coordination, able to perceive colors and shapes in detail, have the ability to draw shapes, be innovative and critically open, able to take responsibility.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interior design; Is an associate degree program established with the aim of educating people who can make technical drawings using art and technology to organize interior parts of buildings. Interior design technicians; Determine the changes that need to be done in the room, prepare the plans of the works to be done or interpret the prepared plans and apply them. In addition, electricity, water, etc., They also determine the hardware requirements. By choosing the type and amount of building materials suitable for the place, they make the account of the materials to be used. Interior design technicians draw technical drawings and make original interior designs.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The field of art and design is a product of history, culture, which is the foundation of social life. Interior design is also in this area. Today, people develop and use unique designs of their own culture and customs by combining the spaces they live with aesthetics, functionality and technology. Changing consumer needs and requirements; Is increasing the production of '' alternative art and design '' products in the production systems of companies that want to take place in the sector operating in the fields of interior design.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students have the opportunity to have a successful career in the sector by educating themselves as good designers, they have the opportunity to continue their academic careers and continuing undergraduate education in interior architecture.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to develop the technical knowledge, imagination and creativity of those who will contribute to the sector who can receive interior architecture education in the future in the field of decoration.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The aim of this program is; To meet the designer workforce needs in businesses and offices. The lack of designers in our country has left many sectors face to face with the problem of branding. The designer problem is a common problem in many sectors and there is a great shortage of technical personnel. Therefore, students who will graduate will not have employment problems.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To train students at the level of associate degree equipped with the appropriate professional knowledge and to carry out the researches made by the academic staff of the department and nationwide, it is aimed to educate the designers in the businesses which are lacking in qualifications. Looking at the examples in the world, Interior Design is regarded as an ideal program for students with career plans in the 21st Century.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |