Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BYP111 | OFSET BASKI TEKNİKLERİ | 1 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin, ofset baskı sisteminde yer alan kavramları tanımlayarak, baskıda oluşan problemleri çözebilme ve ofset baskı sistemi ile farklı baskılar yapma yeterlilikleri hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Ofset baskı sisteminin tarihi, işleyişi, ofset baskı mürekkeplerinin yapısı ve özellikleri, nemlendirme ünitesi ve parçaları, kağıttan kaynaklanan problemler ve çözümleri, mürekkepten kaynaklanan problemler ve çözümleri, baskı makinesi temizliğinde kullanılan kimyasallar, ofset baskı kazanları, ofset baskı kalıpları ve CtP ofset kalıp hazırlama, ofset baskı merdanelerinin yapısı ve özellikleri, ofset blanketleri, yapısı ve özellikleri, ofset baskıda rengin algılanması, fiziksel özellikleri, web ofset baskı ayarları, avantaj ve dezavantajları konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ofset baskı sisteminde yer alan kavramları tanımlar. (define) (1) |
Ofset baskıda oluşabilecek problemleri tanımlar. (define) (1) |
Ofset baskı makinelerinin bakımını tanımlar. (define ) (1) |
Ofset baskı sisteminde yer alan ünitelerin baskıya uygunluğunu açıklar. ( explain ) ( 2 ) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı sisteminin tarihi | Anlatım |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı sisteminin işleyişi | Anlatım |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı mürekkeplerinin yapısı ve özellikleri | Anlatım |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Nemlendirme ünitesi ve parçaları | Anlatım |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Kağıttan kaynaklanan problemler ve çözümleri | Anlatım |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Mürekkepten kaynaklanan problemler ve çözümleri | Anlatım |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Baskı makinesi temizliğinde kullanılan kimyasallar | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı kazanları | Anlatım |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı kalıpları ve CtP ofset kalıp hazırlama | Anlatım |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskı merdanelerinin yapısı ve özellikleri | Anlatım |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset blanketleri, yapısı ve özellikleri | Anlatım |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Ofset baskıda rengin algılanması, fiziksel özellikleri | Anlatım |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Web ofset baskı ayarları, avantaj ve dezavantajları | Anlatım |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Final öncesi tekrar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Amin, E. İ. (2008 ). Dijital Görüntülerin Ofset Baskıya Uygunluk Parametrelerin Tespiti . Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. |
Aslan, B. ( 2015 ). Tabaka Ofset Baskı Makinelerinde Merdane Aşınmalarının Baskı Kalitesine Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Fakültesi, Ankara. |
Şimşeker, O. Oğuz, M. ( 2003 ). Ofset Baskı Blanketlerinin yapısı,Çeşitleri ve kullanımında Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar, 1. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, Ankara. |
http://iprints.istanbulc.edu.tr/tr/content/arsiv/1.-sempozyum |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
|
3 | |||||
2 |
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
|
3 | |||||
2 |
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
|
2 | |||||
2 |
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
|
2 | |||||
2 |
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
|
3 | |||||
2 |
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
|
3 | |||||
2 |
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 2 | 6 |
Laboratuvar | 3 | 2 | 6 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 3 | 6 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 1 | 3 | 3 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |