Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GTP106 | BASIC GRAPHIC DESIGN | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Temel grafik tasarım ilkelerini ve araçlarını öğrenerek, grafik ürünler tasarlamak ve uygulamak. |
Contents of the Course Unit: | Grafik tasarım ilkeleri ve elemanları, Rengin grafik tasarıma etkileri, stilize, Biçim Bozma, İmge, Kavram Bağlantılı Semboller, Fikir ve mesajı sembollerle anlatmak, İmge Bağlantılı Semboller konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tasarım ilkelerini ve elemanlarını öğrenir. |
Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapar. |
Fikir ve mesajı sembollerle anlatır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili araştırma ve okumalar | Tasarımın tanımı, önemi, uyulması gereken kurallar, tasarım çeşitleri, ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Araştırma, uygulama | Türkiye ve dünyada tasarım tarihi, yaşanan gelişmeler, reklam kampanya tasarımı, afiş, amblem, kartvizit tasarımı özellikleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Araştırma, uygulama | Tasarımın unsurları, temel ilkeleri, renklerin psikolojik mesajları, Strüktür kavramı / Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Araştırma, uygulama | Photoshop program tanıtımı, Rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Araştırma, uygulama | Dekupe tanımı, yapılışı, harflerin kullanımı, harfleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Araştırma, uygulama | Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Araştırma, uygulama | Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma, uygulama | Afiş tasarım çalışması, doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından değerlendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Araştırma, uygulama | İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Araştırma, uygulama | Seçmeli konu: - Davetiye Tasarımı - Pankart - Kent Afişi Tasarımı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Araştırma, uygulama | Amblem tasarımı, tasarımın hikayesini oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Araştırma, uygulama | Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapmak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Araştırma, uygulama | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Araştırma, uygulama | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güngör,İ.H.(2005). Temel Tasar, İstanbul: Esen Ofset |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
|
||||||
2 |
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
|
||||||
2 |
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
|
||||||
2 |
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
|
||||||
2 |
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
|
||||||
2 |
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
|
||||||
2 |
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 6 | 3 | 18 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 4 | 4 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 8 | 3 | 24 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 57 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |