TR EN

BİLGİSAYAR DESTEKLİ SAYFA TASARIMI I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BYP201 BİLGİSAYAR DESTEKLİ SAYFA TASARIMI I 3 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin, masaüstü yayıncılık programı olan Adobe InDesign programının nasıl kullanılacağı ve resim ile yazıyı bir araya getirerek çoklu sayfalar tasarlamaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders içeriği, Bilgisayar destekli sayfa tasarımı temel kavramları,Dergi tasarımı ve temel özellikleri, Mizanpaj yapılırken dikkat edilmesi gereken hususlar, Masaüstü yayıncılıkta Adobe InDesign programının önemi, Yeni bir Adobe ınDesign belgesi hazırlama, Adobe InDesign Programında yer alan menüler, Adobe InDesign Programında Tools menüsü, Swatches Paneli ve Store Paneli, Adobe InDesign Programında çizim araçlarının kullanımı, Clipping Path, CMYK ve ekstra renklerin baskı öncesinde ayarlanması, Tablo, Derginin kapak ve içindekiler bölümlerini tasarlama, PDF kayıt formatının yapısı ve özellikleri, Tüm menüler ve araçlar kullanılarak örnek sayfa uygulama konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Masaüstü yayıncılık programı olan InDesign programındaki menüleri tanımlar. (define) (1)
Masaüstü yayıncılık programı olan InDesign programındaki araçları açıklar. (explaining) (2)
Masaüstü yayıncılık programını kullanarak çoklu sayfalar yapar. (executing) (3)
Belgelerin düzenlenmesi, saklanması gibi işlemleri yapar. (executing) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Bilgisayar destekli sayfa tasarımı temel kavramları Anlatım
2 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Dergi tasarımı ve temel özellikleri Anlatım
3 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Mizanpaj yapılırken dikkat edilmesi gereken hususlar Anlatım
4 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Masaüstü yayıncılıkta Adobe InDesign programının önemi Yeni bir Adobe InDesign belgesi hazırlama Anlatım
5 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Adobe InDesign programında yer alan menüler Anlatım
6 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Adobe InDesign programında tools menüsü Anlatım
7 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Swatches paneli ve store paneli Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Adobe InDesign programında çizim araçlarının kullanımı Anlatım
10 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Clipping path Anlatım
11 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları CMYK ve ekstra renklerin baskı öncesinde ayarlanması Anlatım
12 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Tablo Anlatım
13 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Derginin kapak ve içindekiler bölümlerini tasarlama Anlatım
14 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları PDF kayıt formatının yapısı ve özellikleri Anlatım
15 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Tüm menüler ve araçlar kullanılarak örnek sayfa uygulama Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ambrose, G. Harris, P. (2013) grafik tasarımda sayfa düzeni. İstanbul: Literatür Yayınları.
Bilişim Eğitim Merkezi. (2014) herkes için grafik tasarım. İstanbul: Pusula Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
2
2
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
3
2
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
3
2
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values ​​and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
3
2
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
1
2
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
3
2
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 1 1
Laboratuvar 12 2 24
Okuma 6 1 6
Ödev 10 1 10
Proje Hazırlama 6 2 12
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 9 2 18
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 72 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0