TR EN

GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BYP203 GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ I 3 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri tasarımda yararlanılacak şekilde işlemeyi öğretmek.
Contents of the Course Unit: Illustrator programını kullanarak Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri, rötuş,kolaj gibi uygulamalar yaparak işlemeyi öğretmek

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Illustrator programını öğrenirler.
Görsel tasarım konusunda bilgi sahibi olurlar.
Fotoğraf rötuş konusunu öğrenirler.
Manipilasyon, kolaj ve efekt tekniklerini öğrenerek fotoğraflardan yeni bir görsel oluşturmayı öğrenir.
Çizim, boyama ve efektleri kullanarak belli bir konuyu içeren resim oluşturabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı kaynaklar Dersin tanımı işlenecek konu ve uygulamalar hakkında genel bilgi, Tasarımın unsurları, temel ilkeleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
2 Yazılı ve görsel kaynaklar Tasarım Süreci, illüstrasyon nedir? nerede kullanılır, illüstrasyon çeşitleri ve örneklerle açıklanması, Renklerin psikolojik mesajları, eskiz çalışmasına başlangıç Anlatım, soru / cevap, Uygulama
3 Uygulamalar Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge, Strüktür kavramı / rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, eskiz çalışma devamı Anlatım, soru / cevap, Uygulama
4 Yazılı ve görsel kaynaklar illustrasyon program tanıtımı, Program arayüz kullanımı, tool tanıtımı, paneller, kitap kapağı çalışması Anlatım, soru / cevap, Uygulama
5 Yazılı ve görsel kaynaklar Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek, kitap kapağı çalışması devamı Anlatım, soru / cevap, Uygulama
6 Uygulamalar Şekilleri taşıma, kopyalama, boyutlandırma, eğme, bükme, renklendirme Anlatım, soru / cevap, Uygulama
7 Yazılı ve görsel kaynaklar Vektörel programda metin düzenleme, nokta metni oluşturma, yol üzerine metin yazma Anlatım, soru / cevap, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Uygulamalar Kurumsal Kimlik, Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak Anlatım, soru / cevap, Uygulama
10 Yazılı ve görsel kaynaklar Doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından tasarımların değerlendirmesi, Göstergebilim, ikon oluşturma Anlatım, soru / cevap, Uygulama
11 Yazılı ve görsel kaynaklar İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma, ikon tasarımı devamı, Storyboard tanımı, uygulanış şekli Anlatım, soru / cevap, Uygulama
12 Yazılı ve görsel kaynaklar Seçmeli hikaye konu: Storyboard çalışması devamı Anlatım, soru / cevap, Uygulama
13 Yazılı ve görsel kaynaklar Tasarımın hikayesine devam ederek storyboard çalışmasını şekillendirme Anlatım, soru / cevap, Uygulama
14 Uygulamalar Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar, Anlatım, soru / cevap, Uygulama
15 Görsel kaynaklar Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, final projesinin son hali değerlendirmesi, genel tekrar Anlatım, soru / cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Photoshop/ Carla Rose-Kate Binder, Photoshop/Scott Kelby, Bilgi Adam Yayınları, Konuyla ilgili yerli ve yabancı dergiler.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
2
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
2
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
2
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values ​​and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
2
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
2
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
2
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 5 25
Proje Hazırlama 5 5 25
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 4 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0