Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BYP203 | GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ I | 3 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri tasarımda yararlanılacak şekilde işlemeyi öğretmek. |
Contents of the Course Unit: | Illustrator programını kullanarak Fotoğraf, resim gibi görsel malzemeleri, rötuş,kolaj gibi uygulamalar yaparak işlemeyi öğretmek |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Illustrator programını öğrenirler. |
Görsel tasarım konusunda bilgi sahibi olurlar. |
Fotoğraf rötuş konusunu öğrenirler. |
Manipilasyon, kolaj ve efekt tekniklerini öğrenerek fotoğraflardan yeni bir görsel oluşturmayı öğrenir. |
Çizim, boyama ve efektleri kullanarak belli bir konuyu içeren resim oluşturabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı kaynaklar | Dersin tanımı işlenecek konu ve uygulamalar hakkında genel bilgi, Tasarımın unsurları, temel ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Tasarım Süreci, illüstrasyon nedir? nerede kullanılır, illüstrasyon çeşitleri ve örneklerle açıklanması, Renklerin psikolojik mesajları, eskiz çalışmasına başlangıç | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Uygulamalar | Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge, Strüktür kavramı / rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, eskiz çalışma devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Yazılı ve görsel kaynaklar | illustrasyon program tanıtımı, Program arayüz kullanımı, tool tanıtımı, paneller, kitap kapağı çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek, kitap kapağı çalışması devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Uygulamalar | Şekilleri taşıma, kopyalama, boyutlandırma, eğme, bükme, renklendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Vektörel programda metin düzenleme, nokta metni oluşturma, yol üzerine metin yazma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulamalar | Kurumsal Kimlik, Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından tasarımların değerlendirmesi, Göstergebilim, ikon oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Yazılı ve görsel kaynaklar | İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma, ikon tasarımı devamı, Storyboard tanımı, uygulanış şekli | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Seçmeli hikaye konu: Storyboard çalışması devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Yazılı ve görsel kaynaklar | Tasarımın hikayesine devam ederek storyboard çalışmasını şekillendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Uygulamalar | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar, | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Görsel kaynaklar | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, final projesinin son hali değerlendirmesi, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Photoshop/ Carla Rose-Kate Binder, Photoshop/Scott Kelby, Bilgi Adam Yayınları, Konuyla ilgili yerli ve yabancı dergiler. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
|
||||||
2 |
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
|
||||||
2 |
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
|
||||||
2 |
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
|
||||||
2 |
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
|
||||||
2 |
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
|
||||||
2 |
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Proje Hazırlama | 5 | 5 | 25 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |