Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BYP204 | GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ II | 4 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere bilgisayar tabanlı görüntü üretim ve sunum programlarını iyi düzeyde nasıl kullanacaklarını öğretmektir. Görüntü ve içerik sorunlarını çözebilmek, ihtiyaçlara göre mesajı iki boyutlu bir ortamda tasarlayıp, uygulayabilmek temel esastır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, öğrencilerin görüntü üretim programlarının araçlarını öğrenerek, uygulamalı kullanma becerilerinin geliştirilmesine odaklanır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Görsel tasarım konusunda bilgi sahibi olur. |
Görsel iletişimin unsurlarını tanımlar. |
İçeriğe dayanarak, görüntü, metin, arka plan arasındaki ilişkiyi kurar ve kompozisyon problemlerini çözer. |
Medyada kullanılan görüntülere eleştirel bakabilir. |
Özgün ve yaratıcılığa yönelik çalışmalar oluşturabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Kitap okuma | Tasarımın tanımı, önemi, uyulması gereken kurallar, tasarım çeşitleri, ilkeleri, görüntü işleme teknikleri çeşitleri, tanımı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Makale tarama, Kitap okuma | Türkiye ve dünyada tasarım tarihi, yaşanan gelişmeler | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Makale tarama, Kitap okuma | Tasarımın unsurları, ünlü tasarımcılar ve yaptıkları tasarımların özellikleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Tasarım süreci, temel ilkeleri, reklam tasarımı özellikleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Reklam kampanya tasarımı, afiş, amblem, kartvizit tasarımı özellikleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Renklerin psikolojik mesajları, Gestalt teorisi / Kompozisyon-görsel denge | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Rengin tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, Strüktür kavramı, Strüktür ve mekan, Dekupe kullanımı ile tasarım oluşuturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Kurumsal Kimlik kavramı, unsurları, Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Görsel iletişim ve logo, konu ve mesaja uygunluk bakımından değerlendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Grafik ürün tasarımı, ambalaj tasarım çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Dijital teknolojiler ve dijital yayıncılık | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tam Benim Tipim, Simon Garfield, Domingo Yayınevi. |
Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Tevfik Fikret Uçar, İnkılap Kitabevi. |
Görsel Tasarım Öge ve İlkeleri, Vedat Özsoy-Abdullah Ayaydın, Pegem Akademi Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
|
5 | |||||
2 |
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
|
5 | |||||
2 |
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
|
5 | |||||
2 |
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
|
5 | |||||
2 |
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
|
5 | |||||
2 |
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
|
4 | |||||
2 |
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 1 | 5 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |