TR EN

GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BYP204 GÖRÜNTÜ İŞLEME TEKNİKLERİ II 4 3 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilere bilgisayar tabanlı görüntü üretim ve sunum programlarını iyi düzeyde nasıl kullanacaklarını öğretmektir. Görüntü ve içerik sorunlarını çözebilmek, ihtiyaçlara göre mesajı iki boyutlu bir ortamda tasarlayıp, uygulayabilmek temel esastır.
Contents of the Course Unit: Bu ders, öğrencilerin görüntü üretim programlarının araçlarını öğrenerek, uygulamalı kullanma becerilerinin geliştirilmesine odaklanır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Görsel tasarım konusunda bilgi sahibi olur.
Görsel iletişimin unsurlarını tanımlar.
İçeriğe dayanarak, görüntü, metin, arka plan arasındaki ilişkiyi kurar ve kompozisyon problemlerini çözer.
Medyada kullanılan görüntülere eleştirel bakabilir.
Özgün ve yaratıcılığa yönelik çalışmalar oluşturabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Makale tarama, Kitap okuma Tasarımın tanımı, önemi, uyulması gereken kurallar, tasarım çeşitleri, ilkeleri, görüntü işleme teknikleri çeşitleri, tanımı Anlatım, soru / cevap, Uygulama
2 Makale tarama, Kitap okuma Türkiye ve dünyada tasarım tarihi, yaşanan gelişmeler Anlatım, soru / cevap, Uygulama
3 Makale tarama, Kitap okuma Tasarımın unsurları, ünlü tasarımcılar ve yaptıkları tasarımların özellikleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
4 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Tasarım süreci, temel ilkeleri, reklam tasarımı özellikleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
5 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Reklam kampanya tasarımı, afiş, amblem, kartvizit tasarımı özellikleri Anlatım, soru / cevap, Uygulama
6 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Renklerin psikolojik mesajları, Gestalt teorisi / Kompozisyon-görsel denge Anlatım, soru / cevap, Uygulama
7 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Rengin tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, Strüktür kavramı, Strüktür ve mekan, Dekupe kullanımı ile tasarım oluşuturma Anlatım, soru / cevap, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Kurumsal Kimlik kavramı, unsurları, Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek Anlatım, soru / cevap, Uygulama
10 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak Anlatım, soru / cevap, Uygulama
11 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Görsel iletişim ve logo, konu ve mesaja uygunluk bakımından değerlendirme Anlatım, soru / cevap, Uygulama
12 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Grafik ürün tasarımı, ambalaj tasarım çalışması Anlatım, soru / cevap, Uygulama
13 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Dijital teknolojiler ve dijital yayıncılık Anlatım, soru / cevap, Uygulama
14 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar Anlatım, soru / cevap, Uygulama
15 Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, genel tekrar Anlatım, soru / cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tam Benim Tipim, Simon Garfield, Domingo Yayınevi.
Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Tevfik Fikret Uçar, İnkılap Kitabevi.
Görsel Tasarım Öge ve İlkeleri, Vedat Özsoy-Abdullah Ayaydın, Pegem Akademi Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
5
2
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
5
2
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
5
2
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values ​​and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
5
2
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
5
2
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
4
2
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 1 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0