TR EN

TEMEL GAZETECİLİK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BYP114 TEMEL GAZETECİLİK 2 3 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin gazeteciliğin temel ilke ve sorumlulukları çerçevesinde haber yazma ve toplama becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; gazetecilik, gazeteciliğin sorumlulukları, haber kavramı ve kaynakları, haberde yer alan temel ögeler, içeriklerine, yayın ve dağıtım alanlarına göre gazete türleri, söyleşi, haber toplama ve yazma, haber girişi çeşitleri konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gazeteciliğin temel kavramlarını tanımlar. (define) (1)
Gazeteciliğin uluslararası ilkelerini tanımlar. (define) (1)
Gazetecilik mesleğinin genel etik değerlerini yorumlar. (interpreting) (2)
Haber yazma ve toplama tekniklerini uygular.(apply) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Gazeteciliğin doğuşu ve geleneksel gazeteciliğin gelişimi Anlatım, Tartışma Yöntemi
2 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Toplumda gazeteciliğin rolü ve önemi Anlatım, Tartışma Yöntemi
3 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Gazetecinin temel görevleri ve ilkeleri Anlatım, Tartışma Yöntemi
4 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Gazetecilik ve kitle iletişim araçları ile ilişkisi Anlatım, Tartışma Yöntemi
5 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber Kavramı, önemi ve özellikleri Toplumda gazeteciliğin rolü ve önemi Anlatım, Tartışma Yöntemi
6 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber değeri kavramı ve haberde yer alan temel ögeler Anlatım, Tartışma Yöntemi
7 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Gazetecilikte sorumluluk ve kendi kendini denetleme Anlatım, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber ajansları Anlatım, Tartışma Yöntemi
10 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları İçeriklerine göre gazete türleri: Fikir gazeteciliği Anlatım, Tartışma Yöntemi
11 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Yayın süreleri ve dağıtım alanlarına göre gazete türleri Anlatım, Tartışma Yöntemi
12 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber toplama Anlatım, Tartışma Yöntemi
13 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Gazetecilikte söyleşinin önemi Anlatım, Tartışma Yöntemi
14 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber yazma ve temel kurallar Anlatım, Tartışma Yöntemi
15 İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları Haber girişi ve çeşitleri Anlatım, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Alankuş, Sevda. ( 2005 ). Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
Çubukçu, Mete. ( 2005 ). Ateş Altında Gazetecilik. İstanbul: Metis Yayınları.
Tokgöz, Oya. ( 2015 ). Temel Gazetecilik. İstanbul: İmge Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be professional and have self-confidence to meet the industry's expectations related to the field of process / processes to plan.
3
2
And to value social rights, social justice awareness gained through the process of quality management and professional ethics, safety, environmental protection and Ataturk's principles and revolutions may have sufficient awareness to issues.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To grasp the basics of graphic design professional, to have the ability to use and practice.
3
2
Printing and Publishing Technologies related to practical applications of theoretical knowledge, hand and / or intellectual skills to use.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing can design using design programs specific to business and to prepare to print.
3
2
Printing and Publishing Technologies and implement in order to be able to create new ideas and an entrepreneurial spirit to be with.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies required level of computer software and be able to use information and communication technologies
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technologies related to data collection, interpretation, and implementation of social, scientific and ethical values ​​and presentation to be able to have the test report of the project to prepare.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
And desktop publishing programs have the ability to use the devices and to be able to recognize.
3
2
Understand the nature of light and color, image formation in optical systems have the ability to examine.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field, a level that can collaborate with relevant persons and institutions themselves in written, oral, and visual as well as the ability to express in their native language as well as competence in at least one foreign language knowledge acquired to be.
3
2
Individual study skills and have the ability to decide independently to communicate orally and in writing, stating in clear and concise format to communicate.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Printing and Publishing Technology-related studies to identify and develop solutions to unpredictable problems.
3
2
Information resources and technologies related to the field to be able to use the tools to recognize and print material, select the appropriate material to work and be able to calculate the cost of printing.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 2 10
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 2 22
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 4 2 8
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 2 6
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 63 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0