Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BGT107 |
NETWORKING BASICS |
1 |
3 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bilgisayar ve iletişim sistemlerin çalışacağı alt yapıların kurulabilmesi için gerekli kavramların ve uygulamalı örneklerin anlatılması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders; Bilgisayar Ağları Temel Kavramlar, İnternet Tarihi, İletişimin Kuralları, Ağ Protokolleri ve Standartları, OSI Referans Modeli, TCP/IP Protokol Kümesi, Ağda Veri İletimi, Protokol Veri Birimleri, Fiziksel Katman Protokolleri, Ağ Ortamı(UTP, STP,Koaksiyel, Fiber, Kablosuz Ortam), Veri Bağı Protokolleri, Medya Erişim Kontrolü(MAC), Fiziksel ve Mantıksal Topolojiler, Ethernet Protokolü, LAN Switchler, Adres Çözümleme Protokolü(ARP), Ağ Katmanı Protokolleri, Yönlendirme, IP Adresleme, IPv4 Ağ Adresleri, IPv6 Ağ Adresleri ve Alt Ağlara Bölme konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Ağ kavramlarını tanır. |
Bilgisayar ağlarında kullanılan topolojileri tanır. |
Kablolama şekillerini ve kablo türlerini bilir. |
Coğrafi büyüklüklerine göre ağları ve ağ teknolojilerini sınıflandırır. |
Ağ standartları ve protokollerini tanır ve OSI modelini bilir. |
Ağ cihazlarını tanır ve kullanır. |
Kablosuz ağ teknolojilerini tanır. |
Kablosuz ağ teknolojilerini tanır ve cihazları devreye alır. |
IP yapılarını bilir ve alt ağ hesaplamalarını yaparak alt ağlar kurar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Bilgisayar Ağları Temel Kavramlar, İnternet Tarihi |
Anlatım |
2 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Ağ İletişimi, Ağ Topolojileri ve Ağ Bağlantı Tipleri |
Anlatım |
3 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Ağ Çeşitleri, Cihazları ve Kablolama |
Anlatım |
4 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Cisco Packet Tracer Kurulumu, Ağ Cihazları Gösterimi ve Kullanımı |
Anlatım |
5 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Cisco Packet Tracer Üzerinde LAN Ağı Kurulumu ve Kullanımı |
Anlatım |
6 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Ağ Oluşturma Modelleri: OSI Referans Modeli |
Anlatım |
7 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Hata Sezme ve Düzeltme Teknikleri |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Ağ Oluşturma Modelleri: TCP/IP Modeli |
Anlatım |
10 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
IP Adresleme, IPv4 Ağ Adresleri, IPv6 Ağ Adresleri |
Anlatım |
11 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
IP Adresleme, IPv4 Ağ Adresleri, IPv6 Ağ Adresleri |
Anlatım |
12 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Alt Ağlara Bölme |
Anlatım |
13 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Ağ Test Komutları ve Parametreleri |
Anlatım |
14 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Kablosuz Ağlar |
Anlatım |
15 |
Konu ile ilgili araştırma yapma |
Güvenlik Duvarı |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Öner, D. (2010). Bilgisayar Ağları. Pusula Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows the necessary terms and information in the computer field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Gains knowledge of the concept of information security.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to learn the necessary concepts in the computer field.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, define, formulate and solve complex Information Security problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design a complex computer-based system, process, security to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for examining Information Security problems
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Ability to work effectively within the discipline of Information Security and in multi-disciplinary teams; individual study skills
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Professional and ethical responsibility awareness
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Knowledge of project management and business practices such as risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and sustainable development
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for Information Security applications
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, foreign language knowledge
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information about the effects of Information Security practices on health, environment and security in universal and social dimensions and the problems of the age; Awareness of the legal consequences of Information Security solutions
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
1 |
10 |
10 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
6 |
3 |
18 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
37 |
0 |
123 |
|
Total Workload of the Course Unit |
123 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|