Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BGT207 |
DATABASE APPLICATIONS |
3 |
3 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. NAZMİYE İNAM |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Günümüzün dünyasında veriler kurumsal varlıkların en önemli ve yaşamsal olanlarından biridir. Veritabanı yönetimi, bilişim teknolojisi stratejisi ve bilişim kaynakları yönetiminin ana konularından biridir. Dersin amacı ise bu nedenlerden yola çıkarak öğrencilerin analiz, tasarım ve uygulama alanlarında en güncel bilgi ve becerilerle donanmasını sağlamak. |
Contents of the Course Unit: |
Derste veri modelleme ve veri tabanlarının mantıksal tasarımı; veri tanımlama, işleme ve denetim dilleri; veritabanlarının fiziksel tasarımı; SQL ile programlama; veri erişim standartları; işlem yönetimi ve istemci-sunucu sistemleri tartışılmaktadır. Veritabanı yönetimi alanında, nesne yönelimli veri tabanları, dağıtılmış veri tabanları ve veri ambarları gibi bazı ileri konulardan da bahsedilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir ilişkisel veritabanını hazırlayabilir. |
Bir ilişkisel veritabanını uygulamaya geçirebilir. |
SQL dilini kullanarak bir ilişkisel veritabanını sorgulayabilir. |
Çok boyutlu veri tabanları ve veri ambarları tasarlayabilir. |
Nesne-ilişkisel ve nesne yönelimli veritabanları tasarlayabilir. |
SQL dilini kullanarak kullanıcı oluşturabilir. |
SQL dilini kullanarak var olan kullanıcı rollerini düzenleyebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Veritabanı Sistemleri ve Veri Modelleri |
Anlatım |
2 |
Araştırma |
Varlık-İlişki Modeli, Kavramsal Dizayn |
Anlatım |
3 |
Araştırma |
İlişkisel Veritabanı Modeli |
Anlatım |
4 |
Araştırma |
Bütünlük Kısıtları |
Anlatım |
5 |
Araştırma |
SQL Programlama Diline Giriş |
Anlatım |
6 |
Araştırma |
SQL Dilinde Kullanılan Fonksiyonlar |
Anlatım |
7 |
Araştırma |
SQL Dilinde Kullanılan Fonksiyonlar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Veritabanı Problem Çözümleri |
Anlatım |
10 |
Araştırma |
İleri SQL Programlama |
Anlatım |
11 |
Araştırma |
İleri SQL Programlama |
Anlatım |
12 |
Araştırma |
Store Procedure ve Özellikleri |
Anlatım |
13 |
Araştırma |
Triggers |
Anlatım |
14 |
Araştırma |
Hareket-İşlem Yönetimi ve Eşzamanlılık Denetimi (Dinamik T-SQL) |
Anlatım |
15 |
Araştırma |
İndeksleme |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Projeler ile SQL Server 2016, Süleyman Uzunköprü, Kodlab |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows the necessary terms and information in the computer field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Gains knowledge of the concept of information security.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to learn the necessary concepts in the computer field.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, define, formulate and solve complex Information Security problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design a complex computer-based system, process, security to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for examining Information Security problems
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Ability to work effectively within the discipline of Information Security and in multi-disciplinary teams; individual study skills
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Professional and ethical responsibility awareness
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Knowledge of project management and business practices such as risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and sustainable development
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for Information Security applications
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, foreign language knowledge
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information about the effects of Information Security practices on health, environment and security in universal and social dimensions and the problems of the age; Awareness of the legal consequences of Information Security solutions
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
3 |
42 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
5 |
5 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
107 |
|
Total Workload of the Course Unit |
107 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|