Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTP154 | DESEN TEKNİKLERİ | 2 | 2 | 1 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Desen oluşturma prensiplerine bağlı kalarak, renklendirme, varyant ve raport hazırlama süreçlerinin uygulanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Çizgisel, geometrik, bitkisel, etnik formalarda desen oluşturma, oluşturulan desenlerin renklendirme çalışmalarının yapılması ve kumaş manipülasyon çalışmaları yaparak öğrencilerin tasarım becerilerinin pekiştirilmesi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Çizgi ve desenin önemini kavrayabilmek |
Öğrencinin biçime bakışındaki gelişimi sağlayabilmek |
Analiz yeteneğini geliştirip kavrayabilmek. |
Görsel algıda estetik beğeninin gelişimini sağlayabilmek |
Çok boyutlu bakışın gelişimini sağlayabilmek |
Oran ,hareket ,hacim ,perspektif,ışık,espas gibi kavramları ortaya koyabilmek. |
Tarihteki sanatçıların çizgi dünyasını yorumlayabilmek |
Kendine özgü duygu ve düşünceyi desen yoluyla ifade edebilmeyi sağlayabilmek. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı-görsel kaynaklar | Desen tasarımı ve süreçleri hakkında bilgi | Sunum |
2 | Yazılı-görsel kaynaklar | Desen raport hazırlama ve varyant oluşturma çalışmaları | Sunum,uygulama |
3 | Çizgisel desen tasarımları hazırlamak | Çizgisel desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları | Sunum,uygulama |
4 | Geometrik desen tasarımları hazırlamak | Geometrik desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları | Sunum,uygulama |
5 | Bitkisel desen tasarımları hazırlamak | Bitkisel desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları | Sunum,uygulama |
6 | Etnik desen tasarımları hazırlamak | Etnik desen tasarımları ve raport, renklendirme çalışmaları | Sunum,uygulama |
7 | Farklı dokularda materyal araştırmaları yapmak | Yüzey çalışmaları | Sunum,uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Farklı dokularda materyal araştırmaları yapmak | Yüzey çalışmaları | Sunum,uygulama |
10 | Yüzey tasarım çalışmaları yapmak | Boya ile yapılan Manipülasyon teknikleri | Sunum,uygulama |
11 | Yüzey tasarım çalışmaları yapmak | Dikiş ile yapılan Manipülasyon teknikleri | Sunum,uygulama |
12 | Yüzey tasarım çalışmaları yapmak | Karışık teknik Mix-media | Sunum,uygulama |
13 | Tema belirleyerek, mood board hazırlamak | Giysi ürün grubuna göre desen tasarlama | Sunum,uygulama |
14 | Tema belirleyerek, mood board hazırlamak | Aksesuar ürün grubuna göre desen tasarlama | Sunum,uygulama |
15 | Desen ve ürün belirlemek | Ürün üzerine desen uygulama çalışması | Sunum,uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gombrich E.H., (2019) "Sanatın Öyküsü" Çev. Erduran E., Erduran Ö., Remzi Kitabevi |
Grabowski B., Fick B., (2012) " Baskıresim" Çev. Eskier Atay S., Tunç A.Z., Karakalem Kitabevi |
Derman Ç., Birol İ., (2018) "Türk Tezyini Sanatlarında Motifler" Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı |
Müftüoğlu M. O.,(2011) "Desen" Say Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
|
5 | |||||
2 |
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
|
4 | |||||
3 |
Makes techniqual presentations of visual designs
|
4 | |||||
4 |
Uses technical knowledge for fashion design
|
3 | |||||
5 |
Recognize the types and properties of textile fibers.
|
4 | |||||
6 |
Knows textile materials and textile auxiliaries
|
4 | |||||
7 |
Knows authorities of the fashion design
|
5 | |||||
8 |
Follows the works of authorities in the field of fashion design
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
|
5 | |||||
2 |
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
|
4 | |||||
3 |
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
|
5 | |||||
4 |
Designs and delivers visual collections and reviews.
|
5 | |||||
5 |
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
|
4 | |||||
6 |
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize textile raw materials.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepares orriginal collections according to the selected theme
|
4 | |||||
2 |
Prepares the molds of the designs
|
0 | |||||
3 |
Produces a product by sewing his/her designs
|
2 | |||||
4 |
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
|
4 | |||||
2 |
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
|
4 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
4 | |||||
3 |
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
|
5 | |||||
4 |
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication.
|
4 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues will have sufficient awareness.
|
5 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Practical fashion design processes are designed
|
4 | |||||
2 |
Fashion design performs processes according to the purpose
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 4 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Proje Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 4 | 8 |
Yerinde Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |