Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HTP154 | İLETİŞİM KURAMLARI | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İletişim Kuramları dersi, öğrencilerin iletişim süreçlerini ve farklı iletişim teorilerini derinlemesine anlamalarını sağlamayı amaçlar. Bu ders, öğrencilerin iletişim dünyasındaki çeşitli kuramları inceleyerek, medya, toplumsal etkileşim, bireysel ve grup iletişimi gibi farklı düzeylerde iletişimin işleyişini anlamalarına yardımcı olur. İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini, temel ilkelerini ve toplumsal bağlamdaki uygulamalarını öğreterek, öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırmayı hedefler. |
Contents of the Course Unit: | İletişim Kuramlarına Giriş, Klasik İletişim Kuramları, Davranışsal İletişim Kuramları, Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları, Enformasyon Kuramı, Eleştirel İletişim Kuramları, Kültürel İletişim Kuramları, Medya ve İletişim Kuramları, Kitle İletişim Kuramları, İletişim ve Toplumsal Değişim, İletişimde Anlam ve Dil, İletişimde Güç ve İktidar, Postmodern İletişim Kuramları, İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim Kuramlarını Anlama |
Eleştirel Düşünme ve Değerlendirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Araştırma | İletişim Kuramlarına Giriş | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
2 | Araştırma | Klasik İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
3 | Araştırma | Davranışsal İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
4 | Araştırma | Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
5 | Araştırma | Enformasyon Kuramı | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
6 | Araştırma | Eleştirel İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
7 | Araştırma | Kültürel İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Medya ve İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
10 | Araştırma | Kitle İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
11 | Araştırma | İletişim ve Toplumsal Değişim | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
12 | Araştırma | İletişimde Güç ve İktidar | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
13 | Araştırma | Postmodern İletişim Kuramları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
14 | Araştırma | İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
15 | Araştırma | Genel Değerlendirme | Tartışma, Soru- Cevap, Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Öztürk, M. (2014). İletişim kuramları. Alfa Yayıncılık. |
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2011). Theories of human communication (10th ed.). Waveland Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 5 | 5 | 25 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 5 | 5 | 25 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |