TR EN

İLETİŞİM KURAMLARI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HTP154 İLETİŞİM KURAMLARI 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İletişim Kuramları dersi, öğrencilerin iletişim süreçlerini ve farklı iletişim teorilerini derinlemesine anlamalarını sağlamayı amaçlar. Bu ders, öğrencilerin iletişim dünyasındaki çeşitli kuramları inceleyerek, medya, toplumsal etkileşim, bireysel ve grup iletişimi gibi farklı düzeylerde iletişimin işleyişini anlamalarına yardımcı olur. İletişim kuramlarının tarihsel gelişimini, temel ilkelerini ve toplumsal bağlamdaki uygulamalarını öğreterek, öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırmayı hedefler.
Contents of the Course Unit: İletişim Kuramlarına Giriş, Klasik İletişim Kuramları, Davranışsal İletişim Kuramları, Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları, Enformasyon Kuramı, Eleştirel İletişim Kuramları, Kültürel İletişim Kuramları, Medya ve İletişim Kuramları, Kitle İletişim Kuramları, İletişim ve Toplumsal Değişim, İletişimde Anlam ve Dil, İletişimde Güç ve İktidar, Postmodern İletişim Kuramları, İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişim Kuramlarını Anlama
Eleştirel Düşünme ve Değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Araştırma İletişim Kuramlarına Giriş Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
2 Araştırma Klasik İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
3 Araştırma Davranışsal İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
4 Araştırma Yapısalcı ve Post-Yapısalcı İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
5 Araştırma Enformasyon Kuramı Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
6 Araştırma Eleştirel İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
7 Araştırma Kültürel İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma Medya ve İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
10 Araştırma Kitle İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
11 Araştırma İletişim ve Toplumsal Değişim Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
12 Araştırma İletişimde Güç ve İktidar Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
13 Araştırma Postmodern İletişim Kuramları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
14 Araştırma İletişim Kuramlarının Uygulama Alanları Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
15 Araştırma Genel Değerlendirme Tartışma, Soru- Cevap, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Öztürk, M. (2014). İletişim kuramları. Alfa Yayıncılık.
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2011). Theories of human communication (10th ed.). Waveland Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In theoretical terms about the work in the area of radio-television department at a level ensuring the competency and proficiency levels have relationships with the teaching of creative ideas.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Information communication technology is highly developed individuals graduate from this department nowadays, as people trained and factual knowledge in the sense of media literacy to bring it to a higher level should establish a quality level.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Theoretically able to work in the mass media to educate people and theoretical sense of perspective that can renew itself and create a broad vision ..
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To practice a degree in Radio and Television in the sense of people having various facilities and from school when they are mez Dunn in the light of these applications have the skills to work in the media should be.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work independently and to do original work to educate individuals who can take responsibility and ensure that you receive in the media.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Learning is a process that can be understood at the level of competence and learning to be open to new communication tools that analyze the mass of the people to enable them to work on.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact our era can be described as a social skills, social competence of individuals to make progress in the media as a target to create.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Media people involved in high-level competencies specific to the field to move to a point and noting areas to ensure successful employment of individuals.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 5 5 25
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 5 25
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 5 5 25
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0