TR EN

SON KULLANICI GÜVENLİĞİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BGT157 SON KULLANICI GÜVENLİĞİ 1 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. TUĞÇE YÜKSEL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TUĞÇE YÜKSEL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dolaşımda ve depolanmış verinin bulunduğu ortamlarda bulunan risklere farkındalığın sağlanması ile bu risklerin giderilmesine yönelik yöntemler ile ilgili kavramsal yetkinliğin kazandırılması
Contents of the Course Unit: Temel güvenlik kavramları, Veri güvenliğini tehdit eden unsurlar, Şifreleme yöntemleri ve teknikleri, Güvenliği tehdit eden saldırılar ve korunma yöntemleri, Zararlı yazılımlar, Bilişim suçları, Ağ güvenliği.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Bilgi Güvenliği Sistemleri Temel Kavramlar Anlatım
2 Araştırma Bilgi Sistemleri ve Güvenliği Anlatım
3 Araştırma Güvenlik Yönetim Patikleri, Risk Yönetimi Anlatım
4 Araştırma Dijital Saldırılar ve Dijital Saldırganlar Anlatım
5 Araştırma Siber Alan ve Siber Güvenlik Anlatım
6 Araştırma Bilişim Suçları Anlatım
7 Araştırma Adli Bilişim Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma Kötücül yazılımlar Anlatım
10 Araştırma Kötücül yazılımlar Anlatım
11 Araştırma Kötücül yazılımlar Anlatım
12 Araştırma Şifreleme Yöntemleri ve Teknikleri Anlatım
13 Araştırma Ağ Güvenliği Anlatım
14 Araştırma Güvenlik Duvarı Anlatım
15 Araştırma Sosyal Mühendislik Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

COMPUTER SECURITY PRINCIPLES AND PRACTICE, Third Edition, William Stallings, Lawrie Brown, Prentice Hall
STAL11b Stallings, W. Cryptography and Network Security: Principles and Practice, Fifth Edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2011
Berqnet Ekibi. (2024). Herkes İçin Siber Güvenlik.
Akyıldız, M. A. (2024). SOME’ler İçin Ağ ve Malware Analizi.
Aslanbakan, E. (2016). Bilgi Güvenliği ve Hacking Yöntemleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the necessary terms and information in the computer field.
5
2
Gains knowledge of the concept of information security.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gains the ability to learn the necessary concepts in the computer field.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, define, formulate and solve complex Information Security problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design a complex computer-based system, process, security to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for examining Information Security problems
5
2
Ability to work effectively within the discipline of Information Security and in multi-disciplinary teams; individual study skills
5
3
Professional and ethical responsibility awareness
5
4
Knowledge of project management and business practices such as risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and sustainable development
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for Information Security applications
5
2
Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, foreign language knowledge
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Information about the effects of Information Security practices on health, environment and security in universal and social dimensions and the problems of the age; Awareness of the legal consequences of Information Security solutions
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 1 2
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 1 1
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 78
Total Workload of the Course Unit 78
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0