TR EN

GENERAL ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GEK101 GENERAL ECONOMICS 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. LEVENT BAKIR
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mikro İktisadi olguların incelenmesi olup, beraberinde öğrenciye Dünya ve Türkiye Ekonomisi ve güncel sorunlara ilişkin genel bir paradigma vermek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ekonominin Konusu, Kapsamı ve Tarihçesi, Ekonominin Diğer Bilimler Arasındaki Yeri, Ekonomi Biliminin Amacı, Ekonominin Temel Kavramları: İhtiyaç, Mal, Hizmet, Üretim Faktörleri: Doğa, Emek, Sermaye, Girişimci, Üretim Olanakları Eğrisi ve Analizi, Fayda ve Değer, Servet, Gelir, Talep: Talebin Özellikleri,Talebe Etki Eden Faktörler, Talep Kanunu, Talep Fonksiyonu, Talep Eğrisinin Hareketleri, Elastikiyet Kavramı, Arz: Arzın Özellikleri, Arza Etki Eden Faktörler, Arz Kanunu, Arz Fonksiyonu, Arz Eğrisinin Hareketleri, Piyasa Dengesi, Piyasa ve Piyasada Fiyatların Oluşumu, Piyasa Çeşitleri, Üretici ve Tüketici Rantı, Devletin Fiyatlara Müdahalesi, İşsizlik Kavramı, İşsizlik Çeşitleri, İşsizlikle Mücadelede Uygulamalı İş gücü Piyasası Politikaları, Para ve Banka, Milli Gelir Kavramları ve Hesaplanması,Enflasyon, Nedenlerine Göre Enflasyon Türleri konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomi ile ilgili kavramları tanımlar.
Arz ve Talep Kavramlarını anlar.
Piyasa dengesindeki değişmeleri değerlendirir.
Para ve maliye politikalarını anlar.
Makro değişkenleri tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması Ekonomide Temel Kavramlar ve Ekonomik Sistemler Anlatım, Soru ve Cevap
2 Literatür Taraması Arz, Talep, Arz ve Talep Uygulamaları, Piyasa Dengesi Anlatım, Soru ve Cevap
3 Literatür Taraması Tüketici Teorisi, Fayda, Değer, Fiyat ve Gelirler Anlatım, Soru ve Cevap
4 Literatür Taraması Üretici Teorisi, Üretim Fonksiyonu ve Maliyet Analizi Anlatım, Soru ve Cevap
5 Literatür Taraması Elastikiyet Anlatım, Soru ve Cevap
6 Literatür Taraması Tam Rekabet Piyasası ve Aksak Rekabet Piyasaları Anlatım, Soru ve Cevap
7 Literatür Taraması Tekrar Anlatım, Soru ve Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Milli Gelir ve Gelir Dağılımı Anlatım, Soru ve Cevap
10 Literatür Taraması Enflasyon ve Para Anlatım, Soru ve Cevap
11 Literatür Taraması İstihdam ve İşsizlik Anlatım, Soru ve Cevap
12 Literatür Taraması Dış Ticaret Teorisi ve Politikası Anlatım, Soru ve Cevap
13 Literatür Taraması Ekonomik Büyüme, Kalkınma ve Azgelişmişlik Anlatım, Soru ve Cevap
14 Literatür Taraması Sürdürülebilirlik ve Yeşil Ekonomi Anlatım, Soru ve Cevap
15 Literatür Taraması Tekrar Anlatım, Soru ve Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

CANAN, A., KELEŞ, N. İ., ÇAKIR, B. (2020), Genel Ekonomi, 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
DİNLER, Z. (2016), İktisat, 8.Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın.
ERTEK, T. (2022), Meslek Yüksekokulları İçin İktisada Giriş, 3. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayın.
Avrupa Yeşil Mutabakatı Kapsamında Yeşil Ekonomi, (2023), 2. Baskı, (Editörler: Funda H. Sezgin, Esra Yüksel Acı, Rana Atabay Kuşçu), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
De you with the basic concepts in the field of Information olmak.genel shipping terms , visit the properties of the types of ships visiting Port Management, Inc. Be able to use the ship to recognize measure Inc.
4
2
Maritime Considering the history and heritage of today's maritime and port management to discuss developments in the industry
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to discuss the developments in today s maritime and port industry, to draw conclusions from events and facts and to predict their effects on the field.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Maritime and Port Management in the field of basic knowledge and concepts to terms with be.general shipping , ship types and features, to recognize and use to measure ship
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have basic knowledge and concepts in the field of Port Management. To have knowledge to take part in port operations, management, logistics and marketing.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To know the basic knowledge and concepts in the fields of business administration, management, customs, foreign trade and economy. To be able to use these concepts in the fields of Marine and Port Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To know the maritime markets and to understand their cyclical relations with each other. To be able to evaluate the effects and results according to the developments.
4
2
To be able to follow national and international developments by knowing transportation modes, economy and policies. To be able to predict the effects on maritime and related sectors.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have basic knowledge and concepts in the field of Maritime Management. To be able to recognize and use general shipping terms, ship types and characteristics, ship dimensions. In addition, to understand the relations between Ship Management and Agency, Forwarder and other companies, to be able to operate in these areas.
4
2
Knowing the ship needs, being able to manage the necessary procurement and purchasing processes according to these needs. To be able to coordinate the transportation of the supplied needs to the ship.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have a command of the concepts and issues related to port management and port operations and to have the ability to apply them.
4
2
To be able to discuss current developments in the field in the light of maritime history.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0