Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IGP151 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNE GİRİŞ | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EFE ERİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilere temel iş sağlığı ve güvenliği eğitimi vermek, öğrencilerde güvenlik kültürü oluşturmak, 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanununun amaç ve kapsamı ile ilgili bilgi vermek, işyerlerinde; iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik görev, yetki, sorumlulukları hakkında temel bilgiler vermek, işverenin ve çalışanın; işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrenmelerini sağlamak, öğrencinin; İş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip edebilmesini ve yorumlamasını sağlamak. |
Contents of the Course Unit: | İş sağlığı ve güvenliği kavramı ve gelişimi; İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili dünyada ve Türkiye’deki gelişmeler; İş sağlığı ve güvenliğine genel bakış ve güvenlik kültürü, güvenlik kültürünün oluşturulmasında kurum, kuruluş ve çalışanlara düşen görevler; İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar, sözleşmeler; İş sağlığı ve güvenliğinde tehlike ve risk kavramı konuları aktarılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İş sağlığı ve güvenliği hakkındaki temel kavramları ve tarihsel gelişimini anlatır. |
İş sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
İşçi sağlığı ve güvenliği konusunda yürürlükte olan mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular. |
İş güvenliği eğitimleri planlar ve uygular. |
İşyerindeki işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanının görev yetki ve sorumluluklarını açıklar. |
İSG kültürü kavrar, bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okuma | Dersin tanımı - İş Sağlığı ve Güvenliği Kavramı ve Gelişimi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
2 | Literatür Okuma | İş Sağlığı ve Güvenliği Hakkında Temel Kavramlar ve Tarihçe | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
3 | Literatür Okuma | İş Sağlığı ve Güvenliğinde Etik | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
4 | Literatür Okuma | Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimleri | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
5 | Literatür Okuma | Güvenlik ve Sağlık İşaretleri | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
6 | Literatür Okuma | Tehlike ve Risk Kavramı | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
7 | Literatür Okuma & Soru Hazırlama | Dönem içi tekrar ve soru çözümü | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma | İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve önemli sözleşmeler | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
10 | Literatür Okuma | Uluslararası Çalışma Örgütü ve Avrupa Birliği mevzuatında iş sağlığı ve güvenliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
11 | Literatür Okuma | Kişisel Koruyucu Donanımlar-I | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
12 | Literatür Okuma | Kişisel Koruyucu Donanımlar-II | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
13 | Literatür Okuma | İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürü | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
14 | Literatür Okuma & Soru Hazırlama | Genel tekrar | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
15 | Literatür Okuma & Soru Hazırlama | Genel tekrar | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
AKPINAR, T., İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Basın Yayın Dağıtım,2013. |
BİLİR, N., İş Sağlığı ve Güvenliği, Hacettepe Üniversite Yayınları, 2013. |
YİĞİT, A., İş Güvenliği ve İşçi Sağlığı, 1.Baskı, İstanbul,: Alfa Akademi Ltd. Şti., Aktüel Yayınları, 2005. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
|
4 | |||||
2 |
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have general and numeracy skills
|
4 | |||||
2 |
Related to field of science
|
5 | |||||
3 |
Can detect details
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Watchful, can operate under strong stress
|
5 | |||||
2 |
Can decide quickly and accurately
|
4 | |||||
3 |
can work regularly and organized
|
4 | |||||
4 |
Circumspect
|
5 | |||||
5 |
followor of instructions
|
4 | |||||
6 |
Responsible
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct a study in the field of advanced independent
|
5 | |||||
2 |
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
|
4 | |||||
3 |
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
|
5 | |||||
2 |
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
|
4 | |||||
2 |
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
|
4 | |||||
3 |
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 1 | 2 | 2 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |