Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SYY141 |
COMMUNICATION IN HEALTH INSTITUTIONS |
1 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sağlık iletişiminin kuramsal temelini açıklayarak öğrencilere, alanın disiplinler arası özelliğine uygun bir öngörü ve sağlık iletişimi faaliyetlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmesine ilişkin bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sağlık iletişimine Giriş, Sağlık iletişim kavramı, Sağlık iletişimi kuram ve modelleri, Sağlık iletişimi kampanya süreci, Medya ve sağlık, Sağlık okuryazarlığı, Eleştirel sağlık iletişimi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Medyadaki sağlık söylemini sağlık iletişimi perspektifiyle birleştirir. |
Sağlık kurumlarında iletişimi tanımlar. |
Sağlık iletişimindeki temel kuramları ve modelleri karşılaştırır. |
İletişimi engelleyen faktörleri sıralar. |
Sağlık iletişimine özgü yöntemleri sınıflandırıp, sağlık kampanyaları düzenler. |
Sağlık iletişimi alanındaki gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Yönetim Yapısı İçerisinde İletişimin Yeri |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
İletişimin Unsurları |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Örgütsel Çatışmalar ve İletişimin Rolü |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Hasta ve Çalışan Güvenliğinde İletişim |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Tıbbi Etik, İletişimin Etik Boyutları |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Temel Haklar, Temel Görevler ve İletişim |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Sağlık İletişimi Çalışma Süreci |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Algı ve İletişim |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Örgütsel İletişim |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Risk İletişimi, Medyada Savunuculuk |
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
12 |
Literatür Tarama |
Sağlık Okuryazarlığı, Kritik Sağlık İletişimi |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Medya ve Sağlık |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Vaka Çözümlemeleri |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Vaka Çözümlemeleri |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Schiavo, R. (2007). Health communication: from theory to practice. USA: Jossey Bass. |
Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel. |
Okay, A. (2009). Sağlık iletişimi. İstanbul: MediaCat. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
20 |
2 |
40 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|