Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY247 | HEALTH INSTITUTIONS MANAGEMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ders kapsamında sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, tasarımını ve Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi hakkında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sağlık-Hastalık Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler, Sağlık Ekonomisi, Sağlık Harcamaları, Uluslararası Sağlık Kuruluşları, Türkiye’de Sağlık Reformları, Sağlık Kurumları Ve İşlevleri, Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Ve Sağlık Bakanlığı, Hastane Organizasyonu, Tıp Hizmetleri Organizasyonu, Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyonu, Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu, Yeşil Hastane, Sağlık Kurumlarının Yapısal Tasarımı Sağlık Kurumlarında Kalite Kalite-Akreditasyon-Denetim Hastane Yönetim Kurulu Stratejik Yönetim Dış Kaynaklardan Yararlanma Hastane Yöneticisi Sağlık Kurumlarını Değerlerle Yönetmek Hekim Performans Yönetimi Hasta Şikâyet Yönetimi Sağlık Kurumlarında Hasta(Müşteri) Tatmini, Hastane Bilgi Yönetim Sistemi Bilişim Altyapı Çözümleri Hastane Elektronik Doküman Ve Belge Yönetim Sistemi Klinik Bilgi Sistemi Sağlık Kurumlarında Kullanım Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Verimlilik Yönetimi, Tesis Güvenliği, Teknik Hizmetler, Tıbbi Cihaz Yönetimi Ve Kalibrasyon Hastanelerde Lojistik Ve Tedarik Zinciri Yönetimi Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi Bütçeleme Sağlık Kurumlarında Maliyet Yönetimi Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri, Halkla İlişkiler, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri, Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık kavramını ve sağlığı etkileyen faktörleri tanımlar. |
Sağlık sistemini, etkili sağlık sisteminin özelliklerini açıklar. |
Türkiye’ de sağlık hizmetlerinin gelişimini ve örgütlenmesini planlar. |
Uluslararası sağlık kuruluşlarını sıralar. |
Sağlık kurumlarının kendilerinden beklenilen fonksiyonları verimli ve etkili bir şekilde yerine getirebilmesi için sağlık kurumu kurulmadan önce yapılması gereken çalışmaları ve hastane mimarisi özelliklerini kategorize eder. |
Sağlık çalışanları yönetiminde son derece önemli bir yere sahip olan koordinasyon ve iletişim kavramlarının önemini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Sağlık-Hastalık, Sağlığı Etkileyen Faktörler, Sağlık Ekonomisi, Sağlık Harcamaları | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Taraması | Uluslararası Sağlık Kuruluşları, Türkiye’de Sağlık Reformları, Sağlık Kurumları Ve İşlevleri | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Taraması | Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi ve Sağlık Bakanlığı, Hastane Organizasyonu, Tıp Hizmetleri Organizasyonu, Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyonu, Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Taraması | Yeşil Hastane, Sağlık Kurumlarının Yapısal Tasarımı, Sağlık Kurumlarında Kalite, Kalite-Akreditasyon-Denetim | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Taraması | Hastane Yönetim Kurulu, Stratejik Yönetim, Dış Kaynaklardan Yararlanma, Sağlık Kurumlarını Değerlerle Yönetmek | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Taraması | Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Hasta(Müşteri) Tatmini | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Taraması | Hastane Bilgi Yönetim Sistemi, Bilişim Altyapı Çözümleri, Elektronik Doküman Ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında Kullanım Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Verimlilik Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Taraması | Tesis Güvenliği, Tıbbi Cihaz Yönetimi, Tıbbi Cihaz Yönetimi Ve Kalibrasyon | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Taraması | Hastanelerde Lojistik Ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Taraması | Bütçeleme, Sağlık Kurumlarında Maliyet Yönetimi, Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Taraması | Halkla İlişkiler, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Şahin Kavuncubaşı, Selami Yıldırır |
Kaya, S.(2005). Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite yileştirme.Ankara:Pelikan Tıp ve TeknikKitapçılık Ltd. Şti. |
Sarp, N.(2014). Kalite Kontrol Uygulamaları. Ankara:Siyasal Kitabevi. |
Stamatis, D. H. (2000), Total Quality Management in Healthcare,Inwin Proffesional Publishing. |
Kavuncubaşı,Ş.(2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 158 |
Total Workload of the Course Unit | 158 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |