TR EN

PATIENT AND EMPLOYEE SAFETY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY248 PATIENT AND EMPLOYEE SAFETY 4 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlık hizmetlerinden Faydalanma ve bilgi alma hakkının anlaşılması ve hasta haklarının korunması konusunda bilgilendirilmesi ile hastanın kurum ve kuruluşların yetkilerinin mevzuatlara göre ayırt edilmesi kapsamında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar ve Kapsam, Hasta ve Çalışan Güvenliğine Hukuki Bakış ve Sorumluluklar, Hastane Hijyen Planı ve Atık Yönetimi, Çalışan Güvenliği.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili kavramlarını tanımlar.
Sağlık kavramı ve sağlığı etkileyen faktörleri sıralar.
Sağlık sistemini ve sağlık sisteminin özelliklerini açıklar.
Hasta güvenliğinde iletişimin önemini özetler.
Hasta Güvenliğinde Enfeksiyonların Kontrolü, İlaç Güvenliği ve İzolasyon Önlemlerini kategorize eder.
Hasta ve Çalışan Güvenliğine karşı hukuki sorumlulukları tanımlar.
Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve renkli kodları sıralar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar Ve Kapsam Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Ve Çalışan Güvenliğine Hukuki Bakış Ve Sorumluluklar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve renkli kodlar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Güvenliğinde Enfeksiyonların Kontrolü Ve İzolasyon Önlemleri Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Güvenliğinde En Temel Unsur:İlaç Güvenliği Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Güvenliğinde Düşmeler Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hafta:Güvenli Cerrahi Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Güvenli Transfüzyon Uygulamaları Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hastane Hijyen Planı Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Atık Yönetimi Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Güvenliğinde Etkili İletişim Doğru Hasta Teşhisi Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Çalışan Güvenliği Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Çalışan Güvenliği Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Genel tekrar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karen S .Frush, Hasta Güvenliği ve Kalite İyileştirme, Nobel Akademik Yayıncılık.2017.Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 1 3
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 1 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 3 3
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 1 3 3
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 73 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0