Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY248 | PATIENT AND EMPLOYEE SAFETY | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlık hizmetlerinden Faydalanma ve bilgi alma hakkının anlaşılması ve hasta haklarının korunması konusunda bilgilendirilmesi ile hastanın kurum ve kuruluşların yetkilerinin mevzuatlara göre ayırt edilmesi kapsamında bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar ve Kapsam, Hasta ve Çalışan Güvenliğine Hukuki Bakış ve Sorumluluklar, Hastane Hijyen Planı ve Atık Yönetimi, Çalışan Güvenliği. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili kavramlarını tanımlar. |
Sağlık kavramı ve sağlığı etkileyen faktörleri sıralar. |
Sağlık sistemini ve sağlık sisteminin özelliklerini açıklar. |
Hasta güvenliğinde iletişimin önemini özetler. |
Hasta Güvenliğinde Enfeksiyonların Kontrolü, İlaç Güvenliği ve İzolasyon Önlemlerini kategorize eder. |
Hasta ve Çalışan Güvenliğine karşı hukuki sorumlulukları tanımlar. |
Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve renkli kodları sıralar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar Ve Kapsam | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Ve Çalışan Güvenliğine Hukuki Bakış Ve Sorumluluklar | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Kimliğinin Doğrulanması ve renkli kodlar | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Güvenliğinde Enfeksiyonların Kontrolü Ve İzolasyon Önlemleri | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Güvenliğinde En Temel Unsur:İlaç Güvenliği | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Güvenliğinde Düşmeler | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hafta:Güvenli Cerrahi | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Güvenli Transfüzyon Uygulamaları | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hastane Hijyen Planı | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Atık Yönetimi | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Güvenliğinde Etkili İletişim Doğru Hasta Teşhisi | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Çalışan Güvenliği | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Çalışan Güvenliği | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Karen S .Frush, Hasta Güvenliği ve Kalite İyileştirme, Nobel Akademik Yayıncılık.2017.Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 1 | 3 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 1 | 3 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 3 | 3 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 1 | 3 | 3 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 73 | 0 | 133 |
Total Workload of the Course Unit | 133 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |