Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SYY343 |
MEDICAL ACCOUNTING |
5 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Sağlık sektöründe sürekli değişen mevzuatları yakında takip etmek ve doğru yorumlamak, değişimlere hızla adapte olup bu süreci yönetebilmek için raporlama, maliyet ve verimlilik çalışmalarını planlayabilmesine yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sağlık Ekonomisi ve Harcamalar, GSS Mevzuat Yapısı, SGK Hizmet Alım Sözleşmesi, Genel Sağlık Sigortası Kanununa Genel Bakış, Sağlık Uygulama Tebliği, Hastanelerde Gider Yönetimi, Maliyet ve Verimlilik analizleri, Hastane Yönetimi Raporlama Teknikleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sağlık hizmetleri finansmanını tanımlar |
Medikal muhasebe kavramını tanımlar |
Medikal muhasebe süresince oluşabilecek riskleri tartışır |
Medikal muhasebeyi oluşturan süreçlere değer biçer |
Medikal muhasebe uygulamalarında fatura süreçlerini organize eder |
Medula sistemini açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Sağlık Hizmetleri Finansmanı |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
Medikal Muhasebenin Önemi ve Sağlıkta Dönüşüm Sistemi |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Türkiye’de Sağlık Sektörü ve Özel Hastaneler |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sağlık İşletmeleri ve Muhasebe |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
5510 sayılı Kanuna Genel Bakış |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
Sağlık Uygulama Tebliği (SUT) ve Eklerine Genel Bakış |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Medula Sistemi |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Özel Hastanelerde Medikal Muhasebe |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
SGK Özel Sağlık Hizmeti Sunucularından Hizmet Satın Alım Sözleşmesi |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Medikal Muhasebe Uygulamalarında Fatura Süreçleri |
Örnek Uygulama |
12 |
Literatür Tarama |
Hastalara Göre Faturalandırma |
Örnek Uygulama |
13 |
Literatür Tarama |
Medikal Muhasebe Uygulamalarında Oluşabilecek Hatalar ve Riskler |
Sunum, Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Fatura İncelemede Örneklem Yöntemi |
Anlatım |
15 |
Literatür Tarama |
Fatura İtiraz Süreci |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Erbaşlar, G. (2018), Genel Muhasebe, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Güdelci, E. Çemberlitaş, İ. (2020), Sağlık Kurumlarında Güncel Muhasebe ve Finans, Kriter Yayıncılık. |
SGK. (2018). Medula Web Servisleri Kullanım Kılavuzu |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
10 |
2 |
20 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
26 |
0 |
77 |
|
Total Workload of the Course Unit |
77 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|