TR EN

EPIDEMIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY346 EPIDEMIOLOGY 6 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilerin toplumun sağlığını geliştirmeye yönelik mevcut bilgilerini uygulayabilmesini, sağlık ve hastalık durumlarına etkin olan belirleyicileri kavrayabilmede araştırma yöntemlerini kullanabilmesini ve öğrencilere toplumun sağlık durumunu değerlendirebilmede gerekli bilgi ve becerileri kazandırarak analiz, sentez ve planlamada yetkinliklerinin geliştirilmesine ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Epidemiyolojiye İlişkin Temel Kavramlar, Epidemiyolojik Araştırmaların Özellikleri, Etken-Çevre-İnsan Etkileşimi, Epidemiyolojinin Uygulama Alanları (Enfeksiyon Hastalıkları, Kardiyovasküler Hastalıklar, Kanser Epidemiyolojisi), Epidemiyolojik Araştırmalara İlişkin Bilgi, Bağımlılık epidemiyolojisi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Epidemiyolojinin ilkelerini sıralar
Epidemiyolojinin kullanım alanlarını tanımlar
Bir bölgeyi tanımlama basamaklarını tanımlar
Bir salgının ve bulaşıcı hastalıkları önleme ilkelerini açıklar
Epidemiyoloik araştırma yöntemlerini sıralar
Epidemiyolojide nedensellik kavramını açıklar
Bağımlılık epidemiyolojisini açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyolojinin Tanımı, İlkeleri ve Tarihsel Gelişimi Anlatım, soru-cevap
2 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Toplum Sağlığı İle İlgili Kavramsal Çerçeve Anlatım, soru-cevap
3 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyolojik Yöntemlerin Kullanım Alanları Anlatım, soru-cevap
4 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyolojik Veri Kaynakları ve Sağlık Ölçütleri Anlatım, soru-cevap
5 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Araştırma Türleri Anlatım, soru-cevap
6 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Araştırma Türleri Anlatım, soru-cevap
7 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyolojik Araştırma Planlanması Anlatım, soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyolojide Nedensellik Anlatım, soru-cevap
10 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Epidemiyoloji ve Koruma Anlatım, soru-cevap
11 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Anlatım, soru-cevap
12 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Salgın Epidemiyolojisi Anlatım, soru-cevap
13 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Klinik Epidemiyoloji Anlatım, soru-cevap
14 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Bağımlılık Epidemiyolojisi Anlatım, literatür, soru-cevap
15 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Bağımlılık Epidemiyolojisi Anlatım, literatür, soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bilir, N. Güler, Ç.(1989). Epidemiyoloji, Hatiboğlu Yayıncılık.
Güven Tezcan S.(2020). Temel Epidemiyoloji, Hipokrat Yayınevi.
Yumuturuğ, S. (1976). Toplum Hastalıklarında Epidemiyolojik Genel Prensipler. Ankara Üniversitesi Yayınları.
Elkin, N, Kütük H. (2023). Bağımlılıklardan Korunma ve Sağlıklı Yaşam: Kısa Bir Giriş. İGÜ Yayınları
Şahin C, Günüç S. (2020). Teknoloji Bağımlıkları. Nobel Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 1 4
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 1 9
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 1 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0