Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY447 | HEALTH SERVICES MANAGEMENT | 7 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ASLI KAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilerin, sağlık ve sağlık hizmetleri kavramlarına hakim olması, sağlık hizmetlerinin yönetimi konusunda temel bilgileri kazanması ve Türkiye’de sağlık hizmetlerinin yönetimini değerlendirebilmesine ilişkin bilgi, ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Sağlık ve Sağlık Hizmetleri Kavramı, Sağlığın Tanımlanmasına İlişkin Modeller, Sağlık Statüsünün Belirleyicileri, Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri, Sınıflandırılması, Hizmet Kavramı ve Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde İhtiyaç, Talep, Arz ve Öncelik Belirleme,Sağlık Sistemi, Sağlık Sistemi Öğeleri ve Fonksiyonları,Türk Sağlık Sistemi, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi, Sağlıkta Dönüşüm Programı, Kamu Hastaneleri Birlikleri Ve Hastanelerin Birliğe Dönüştürülmesi ve Örgüt Yapısı, Desantralizasyon ve Ülkemizde Desantralizasyon, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü,Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Temel Kavramlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık ve sağlık hizmetlerine ilişkin temel kavramları tanımlar |
Sağlık hizmetlerinin örgütlenmesini açıklar |
Sağlık sistemini, öğelerini ve fonksiyonlarını açıklar |
Sağlık sektöründe yaşanan gelişmelerin sağlık kurumları yönetimine yansımalarını ilişkilendirir |
Sağlık kurumlarında koordinasyon sürecini tasarlar |
Türkiye’de sağlık hizmetlerinde güncel konuları keşfeder |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık ve Sağlık Hizmetleri Kavramları , Sağlığın Tanımlanmasına İlişkin Modeller, Sağlık Statüsünün Belirleyicileri, Sağlık Hizmetlerinin Özellikleri, Sınıflandırılması Hizmetlerinin Özellikleri | Anlatım, Sunum |
2 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Hizmetlerinde İhtiyaç, Talep, Arz ve Öncelik Belirleme | Anlatım, Sunum |
3 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Sistemi, Sağlık Sisteminin Fonksiyonları ve Sınıflandırılması | Anlatım, Sunum |
4 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | TÜRK SAĞLIK SİSTEMİ, SAĞLIK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ ve SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM PROGRAMI | Anlatım, Sunum |
5 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Kamu Hastaneleri Birlikleri Ve Hastanelerin Birliğe Dönüştürülmesi ve Örgüt Yapısı, Desantralizasyon ve Ülkemizde Desantralizasyon, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü | Anlatım, Sunum |
6 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Hizmetleri Yönetiminde Temel Kavramlar Klinik Çalışmalar İle İlgili Kavramlar Sağlık Kurumları Yönetimi Açısından Önemli Olan Diğer Kavramlar Bir Örgüt Olarak Sağlık Kurumları | Anlatım, Sunum |
7 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Hizmetleri Finansmanı | Anlatım, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Afetlerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi | Anlatım, Sunum |
10 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında Karar Verme Süreci ve Problem Çözme | Anlatım, Sunum |
11 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi | Anlatım, Sunum |
12 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında Koordinasyon | Anlatım, Sunum |
13 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-1: Teletıp, Sağlıkta Dijitalleşme, Dijital Hastaneler | Anlatım, Sunum |
14 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-2: Veri Madenciliği, Sağlık Okuryazarlığı Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Turizmi | Anlatım, Sunum |
15 | Ders Notlarının Okunması, Literatür Taraması | Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Güncel Konular-3: Şehir Hastaneleri | Anlatım, Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tengilimoğlu, D. (2018). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım. |
Demirci, A. Manavgat, G. (2019). Sağlık Kurumları Yönetim. Gazi Kitapevi. |
Aslan, Ş. (2013). Geçmişten Günümüze Liderlik Kuramları: Sağlık Yönetimi Bakış Açısıyla. Eğitim Kitapevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 9 | 2 | 18 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |