TR EN

STRATEGIC MANAGEMENT AND ITS IMPLEMENTATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY446 STRATEGIC MANAGEMENT AND ITS IMPLEMENTATIONS 8 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlık İşletmelerinde Stratejik Yönetim dersi, bütünleştirici bir ders olarak öğrencilere tepe yönetimin karşılaşacağı karmaşık problemleri doğru bir şekilde tanımlayabilmelerine ve çözüm üretebilmelerine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. derste iş yaşamına ait gerçek olay analizleri üzerinde durularak öğrencilerin bugüne kadar diğer derslerden elde ettikleri tüm fonksiyonel yeteneklerini bir araya getirebilmeleri ve gerçek iş yaşamına ait örgütsel sorunlara çözümler üretebilmelerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Stratejik Yönetimin Tanımı, Süreci, Gelişimi, Dış Çevre Analizi, İşletme Analizi, Çeşitli Düzeylerde Stratejik Yaklaşımlar, Hizmet İşletmelerinde (Sağlık İşletmeleri) Stratejik Yönetim, Problem Çözme ve Portföy Analizleri ve Vaka Çalışmaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık işletmelerinde stratejik yönetim sürecinin temel öğelerini tanımlar
Sektörün potansiyelini ölçebilmek için sektörün yapısını ve buna etki eden çevresel faktörleri inceler
Rekabet avantajı yaratabilmek için organizasyon kaynaklarının nasıl değerlendirilebileceğini yorumlar
Organizasyonların farklı iş alanlarında nasıl değer yaratabileceği ve yeni iş stratejilerini açıklar
Sağlık politikalarını stratejik bakış açısıyla planlar
Stratejik yönetimin sosyal ve etik boyutlarını ilişkilendirir

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Stratejik Yönetim İle İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yönetim Kavramı, Yönetimin İşlevleri Ve Örgüt Yapıları Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Stratejik Yönetim Süreci Ve Stratejik Yönetimin Özellikleri, Strateji Oluşturma Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Dış Çevre Analizi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma İç Çevre Analizi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma İşletmenin Varlık Ve Yeteneklerinin Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Stratejik Yönlendirme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Temel Stratejiler Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Alt Stratejiler Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Kurumsal Stratejiler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Rekabet Stratejileri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fonksiyonel Stratejileri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Stratejik Değerleme Ve Kontrol Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Vaka Analizleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

David, F. R. (2006). Strategic Management Concepts and Applications.
Efil, İ (2016). Toplam Kalite Yönetimi: Stratejik Yönetim, Stratejik Toplam Kalite Yönetimi, Entegre Yönetim Sistemleri. Dora Basım Yayın.
Eren, E. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası.
Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2010). İşletmelerde stratejik yönetim (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 4 44
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0