TR EN

BUSINESS MANAGEMENT I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT101 BUSINESS MANAGEMENT I 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İşletme ve işletmecilikle ilgili temel kavramlar tanıtılarak, işletme bilimi ve işletmeciliğe yönelik geniş ve bütüncül bir bakış açısı edinilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşletmeye Giriş, İş Yerinde Yönetimin Temelleri,Yönetimin Tarihsel Gelişimi, Liderlik, Planlama, Organizasyon, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol ve Yaratıcılık.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim ve yönetimle ilgili temel kavramları tartışır.
Yönetimin tarihsel süreçlerini karşılaştırır ve sıralar.
Yönetimin işlevlerini değerlendirir.
Günümüz yöneticilerinin karşılaştığı çeşitli zorlukları değerlendirir ve çözümler sunar.
Resmi organizasyonları yönetme prensiplerini organize eder.
İşletme bilimiyle ilgili düşüncelerini sözlü, yazılı ve teknolojik iletişim araçlarıyla etkin bir şekilde sunar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, İşletmecilik ve Yönetimle İlgili Temel Kavramlar Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
2 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Klasik Yönetim Öncesi Dönem Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
3 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması
4 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Neo-Klasik Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması,
5 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
6 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Post-Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
7 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Post-Modern Yönetim Yaklaşımı Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları(Genel) Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
10 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 1- Planlama Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
11 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 2- Organizasyon (Örgütleme) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
12 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 3- Yöneltme (Emir-Komuta) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
13 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 4- Koordinasyon (Eşgüdümleme) Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
14 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 5- Kontrol Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması,
15 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Yönetim Fonksiyonları 6- Yaratıcılık Fonksiyonu Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tutar, H. (2013) İşletme Yönetimi, (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık
Bektaş, Ç. (2018) İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi
Koçel, T. (2015) İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi
Robbins, S. & Coulter, M. (2013) Yönetimin Esasları (Çev), Ankara: Nobel Yayıncılık
Stimpson, P. & Smith, A. (2015) Business Management, (2. Edition), Cambridge University Press
Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme yönetimi. Fakülteler Kitabevi Barış Yayınları.
Güney, S. (2023). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Nobel Akademik Yayıncılık.
Güney, S. (2020). Temel ve Genel İşletme, Nobel Akademi Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 1 2 2
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0