Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT101 | BUSINESS MANAGEMENT I | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İşletme ve işletmecilikle ilgili temel kavramlar tanıtılarak, işletme bilimi ve işletmeciliğe yönelik geniş ve bütüncül bir bakış açısı edinilmesine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İşletmeye Giriş, İş Yerinde Yönetimin Temelleri,Yönetimin Tarihsel Gelişimi, Liderlik, Planlama, Organizasyon, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol ve Yaratıcılık. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim ve yönetimle ilgili temel kavramları tartışır. |
Yönetimin tarihsel süreçlerini karşılaştırır ve sıralar. |
Yönetimin işlevlerini değerlendirir. |
Günümüz yöneticilerinin karşılaştığı çeşitli zorlukları değerlendirir ve çözümler sunar. |
Resmi organizasyonları yönetme prensiplerini organize eder. |
İşletme bilimiyle ilgili düşüncelerini sözlü, yazılı ve teknolojik iletişim araçlarıyla etkin bir şekilde sunar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | İşletmecilik ve Yönetimle İlgili Temel Kavramlar | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
2 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Klasik Yönetim Öncesi Dönem | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
3 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Klasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması |
4 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Neo-Klasik Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması, |
5 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
6 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Post-Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
7 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Post-Modern Yönetim Yaklaşımı | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları(Genel) | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
10 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 1- Planlama Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
11 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 2- Organizasyon (Örgütleme) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
12 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 3- Yöneltme (Emir-Komuta) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
13 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 4- Koordinasyon (Eşgüdümleme) Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
14 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 5- Kontrol Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması, |
15 | Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, | Yönetim Fonksiyonları 6- Yaratıcılık Fonksiyonu | Anlatım,Tartışma,Bireysel Çalışma,Grup çalışması. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tutar, H. (2013) İşletme Yönetimi, (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık |
Bektaş, Ç. (2018) İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınevi |
Koçel, T. (2015) İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi |
Robbins, S. & Coulter, M. (2013) Yönetimin Esasları (Çev), Ankara: Nobel Yayıncılık |
Stimpson, P. & Smith, A. (2015) Business Management, (2. Edition), Cambridge University Press |
Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme yönetimi. Fakülteler Kitabevi Barış Yayınları. |
Güney, S. (2023). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Güney, S. (2020). Temel ve Genel İşletme, Nobel Akademi Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 4 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |