TR EN

BIOCHEMISTRY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY150E BIOCHEMISTRY 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EDA MERVE KURTULUŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Temel biyokimyasal reaksiyonları hücresel seviyede ayırt etme ve patolojik olayları açıklamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Moleküllerin yapı ve tasarımı, protein, karbohidrat ve lipid metabolizmaları ve klinik önemi, enzimlerin klinik tanıda yeri, sıvı ve elektrolit dengesi, vitamin ve eser elementlerin tasarımı, hormonlar ve önemi, hemoglobin metabolizması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Canlılarda biyomoleküllerin temel bilgilerini tanımlar.
Metabolizmada rol oynayan genel kimyasal reaksiyonları keşfeder.
Vücudundaki metabolik yolların kontrol mekanizmalarını keşfeder.
Hücredeki normal ve patolojik seviyelerde kimyasal reaksiyonlardaki değişiklikleri ilişkilendirir.
Metabolizma ile ilgili kavramları açıklar.
Karbonhidrat metabolizması ile düzenleyici mekanizmaları karşılaştırır.
Lipitleri sınıflandırır.
Protein metabolizmasını ve aminoasitleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Biyokimyaya Giriş, Metabolizma, Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücreler, hücre organelleri ve fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Hücre membran yapısı, apoptoz, nekroz, hücrede madde iletimi, transport Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Esansiyal amino asitler, yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması, peptid bağı ve yapısıi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Proteinler, proteinlerin görevleri, yapıları, hemoglobin, miyoglobin, kolajen, elastin Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Enzimler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Karbonhidratların Sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları Karbonhidratların Sindirim ve Emilimi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Karbonhidratların Metabolizması Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Yağların sınıflandırılması, Yapı ve Fonksiyonları Yağların Sindirim ve Emilimi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Nükleik Asitler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Vitaminler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Eser elementler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Hormonların Yapısı ve Etki Mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Champe, P. C., Harvey, R. A., & Ferrier, D. R. (2005). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins, 7th edition
Moore, J. T., & Langley, R. H. (2011). Biochemistry for dummies. John Wiley & Sons.
Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry
Nelson, D. L., & Cox, M. M. (2017). Lehninger principles of biochemistry (7th ed.). W.H. Freeman.
Rodwell, Victor W, Bender, David A, Botham, Kathleen M, Kennelly, Peter J, Weil, Anthony P. (2018). Harper's Illustrated Biochemistry
Konukoğlu D., (2019) Temel ve Klinik Biyokimya: Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları için, 2. Baskı

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0