Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY342E | INSTITUTIONAL FOOD SERVICES II | 6 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. DİLARA SERARSLAN YILMAZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tüm gruplara uygun, tüketilebilir, yüksek hijyenik kalite ve besin değeri içeren, yeterli ve dengeli menülerle en ekonomik toplu beslenme hizmeti verme ilkelerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılmasını amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Atık denetimi, satın alma, kabul etme ve depolama tekniklerini, besinlerin üretimi ve servis yöntemleri, iş güvenliği. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Üretimden tüketime besin organizasyonunun ilkelerini açıklar. |
Satın alma ilkelerini açıklar. |
Atıkların durumunu değerlendirir. |
Sağlıklı pişirme yöntemlerini seçer. |
Hedef grupların ihtiyacına uygun menü planlar. |
Toplu beslenme hizmeti veren işletmelerde personel işlerini organize eder. |
Toplu beslenme hizmeti veren işletmelerde idari işleri organize eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri I | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri II | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Yiyecek Üretim Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Servis Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Gıda Artık ve Atık Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Maliyet Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Toplu Beslenme Sistemlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Hijyen | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Gıda Güvenliği Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | HACCP | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | ISO 22000, FSSC22000 | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Toplu Beslenme Yapan Kuruluşlarda Kullanılan Diğer Kalite Yönetim Sistemleri | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Besin Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Çalışma | Besin Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Sethi, M,(2004), Institutional Food Management, New Age International |
Puckett R.P,(2012 ) Foodservice Manual for Health Care Institutions, Forth Edition,John Wiley & Sons, |
The BC Cook Articulation Committee. Basic Kitchen and Food Service Management. Victoria, B.C.: BCcampus, 2015.https://opentextbc.ca/basickitchenandfoodservicemanagement/. |
Food Safety, Sanitation, and Personal Hygiene by the BC Cook Articulation Committeet http://open.bccampus.ca |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |