TR EN

NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY346E NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES II 6 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Değişik klinik patolojik durumlara göre anemnez bilgilerini alarak kişiye özel tıbbi beslenme tedavilerini uyarlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Böbrek hastalıkları, nörolojik ve psikiyatrik hastalıklar, enfeksiyonlar, aıds, yanık, pre-post operasyon dönemde beslenme tedavisi, kanser etiyolojisi, komplikasyonları, semptomları ve diyet tedavileri, enteral ve parenteral beslenme, besin-ilaç etkileşimi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hastalıklar ile beslenmeyi ilişkilendirir.
Hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisi ilkelerini açıklar.
Hastaların beslenme durumunu saptama yöntemlerini açıklar.
Hastalıkların komplikasyonlarını sınıflandırır.
Diyet planlama ilkelerini açıklar.
Hastaların beslenme anamnezini değerlendirir.
Hastaların laboratuvar bulgularıyla birlikte klinik bulgularını değerlendirir.
Hastalığın klinik bulgularını tıbbi diyet tedavilerine uyarlar.
Bireye özgü beslenme tedavilerini planlar.
Hastaların beslenme durumunu değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Sinir Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Sinir Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma HIV ve AIDS Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Besin İlaç Etkileşimleri Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma İntolerans ve Alerjiler Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vejetaryen Beslenmenin Düzenlenmesi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kanser ve Beslenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yanık Tedavisinde Tıbbi Beslenme Tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Enteral ve Parenteral Beslenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Enteral ve Parenteral Beslenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baysal A, Aksoy M, Besler T., (2011), Diyet El Kitabı, Hatiboğlu Yayınları, Ankara.
Shi Z. (2017), Dietary Pattern and Health, MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute, ISBN: 9783038425878; 9783038425885.
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences.
Gonzalez J.T. (2018), Carbohydrate Metabolism in Health and Disease, MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute, ISBN: 9783038429999; 9783038970002."

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0