Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY346E | NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES II | 6 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Değişik klinik patolojik durumlara göre anemnez bilgilerini alarak kişiye özel tıbbi beslenme tedavilerini uyarlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Böbrek hastalıkları, nörolojik ve psikiyatrik hastalıklar, enfeksiyonlar, aıds, yanık, pre-post operasyon dönemde beslenme tedavisi, kanser etiyolojisi, komplikasyonları, semptomları ve diyet tedavileri, enteral ve parenteral beslenme, besin-ilaç etkileşimi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hastalıklar ile beslenmeyi ilişkilendirir. |
Hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisi ilkelerini açıklar. |
Hastaların beslenme durumunu saptama yöntemlerini açıklar. |
Hastalıkların komplikasyonlarını sınıflandırır. |
Diyet planlama ilkelerini açıklar. |
Hastaların beslenme anamnezini değerlendirir. |
Hastaların laboratuvar bulgularıyla birlikte klinik bulgularını değerlendirir. |
Hastalığın klinik bulgularını tıbbi diyet tedavilerine uyarlar. |
Bireye özgü beslenme tedavilerini planlar. |
Hastaların beslenme durumunu değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sinir Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sinir Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | HIV ve AIDS | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Besin İlaç Etkileşimleri | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | İntolerans ve Alerjiler | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Vejetaryen Beslenmenin Düzenlenmesi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Kanser ve Beslenme | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Yanık Tedavisinde Tıbbi Beslenme Tedavisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Enteral ve Parenteral Beslenme | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Enteral ve Parenteral Beslenme | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Baysal A, Aksoy M, Besler T., (2011), Diyet El Kitabı, Hatiboğlu Yayınları, Ankara. |
Shi Z. (2017), Dietary Pattern and Health, MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute, ISBN: 9783038425878; 9783038425885. |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences. |
Gonzalez J.T. (2018), Carbohydrate Metabolism in Health and Disease, MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute, ISBN: 9783038429999; 9783038970002." |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |