Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY141E | BASIC PRINCIPLES AND PRACTICES OF NURSING I | 1 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SÜREYYA TÜRK ÖĞÜN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Temel hemşirelik uygulamalarına, yeterliliklerine, hemşirelik uygulamalarına yönelik girişimsel işlemlere, hasta ve sağlıklı bireye bakım veremeye ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | Sağlık ve Hastalık Kavramı, İnsan ve Çevre Kavramı, Temel İnsan Gereksinimleri, Sağlığın Geliştirilmesi ve Sürdürülmesinde Hemşirenin Rolü, Hemşirelik Mesleği, Yetki ve Sorumluluklar, Hemşirelik Felsefesi, Kuram ve Kavramlar, Sağlık Bakım Sistemi, Sağlık Ekip Kavramı, Hasta Kabulü, Bireysel Hijyen, Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları, Yaşam Bulguları, İlaç Uygulamaları, Günlük Yaşam Aktiviteleri, Hemşirelik Süreci. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mesleki temel kavramları açıklar. |
Hemşirelik sürecindeki temel basamakları doğru olarak uygular. |
Hastane ortamında kişilerarası iletişimin önemini açıklar |
Sağlıklı / hasta birey, aile ve topluma yönelik sağlığı geliştirme yöntemlerini uygular. |
Tıbbi ve cerrahi asepsi tekniklerini uygular. |
Hastanın yaşam bulgularını doğru olarak değerlendirir. |
Oral, parenteral ve lokal ilaç uygulamalarını 8 doğru ilkeye göre uygular. |
Etik ilkeler doğrultusunda hemşirelik bakımını yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İnsan ve Çevre Kavramı, Temel İnsan Gereksinimleri, İnsan ve Holistik Yaklaşım, İnsan ve Homeostazis, İnsan ve Stres | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlık Ve Hastalık Kavramları, Sağlıkla İlgili İnanç Ve Uygulamaları Etkileyen Faktörler, Hastalığın Birey Ve Aileye Etkisi, Hasta Bakım Gereksinimleri | Anlatım, Laboratuvar Çalışmaları |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlığın Geliştirilmesi Ve Sürdürülmesinde Hemşirenin Rolü, Hasta Hakları Ve Bakım Etiği | Anlatım, Laboratuvar Çalışmaları |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Meslek Tanımı, Meslek Kriterleri, Hemşirelik Mesleği Alanı, Doğası Ve Önemi, Hemşireliğin Felsefesi, Hemşirelik Fonksiyonları, Hemşirenin Görev, Yetki Ve Sorumlulukları, Profesyonel Hemşirenin Özellikleri, Hemşirelik Kavram Ve Kuramları | Anlatım |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlık Bakım Sistemi, Ülkemizde Sağlık Bakım Sistemi Ve Bu Sistemde Hemşirenin Rolü, Hemşirenin Görev Alanları | Anlatım |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İletişim Süreci, Hemşire-Hasta İletişimi, Kültürel Farklılıkları, Beden İmajı, Benlik Saygısı | Anlatım, Laboratuvar Çalışmaları |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlık Ekip Kavramı, Sağlıklı Hastane Ortamı, Fiziksel Çevrenin Düzenlenmesi | Anlatım, Laboratuvar Çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hasta Kabulü Ve Taburculuk Süreci | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuvar Çalışmaları |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Bireysel Hijyen, Bireysel Hijyeni Etkileyen Faktörler Ve Hijyenin Amaçları, Bireysel Hijyen Kuralları | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuvar Çalışmaları |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Enfeksiyon Kontrolü Ve Uygulamaları, Asepsi, Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma, İzolasyon Yöntemleri | Anlatım, Laboratuvar Çalışmaları |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yaşam Bulgularının Tanımlanması, Vücut Sıcaklığı, Nabız, Solunum, Kan Basıncı, Yaşam Bulgularının Yaşam Aktiviteleri İle İlişkisi | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuvar Çalışmaları |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İlaç Uygulamaları, İlaç Bilgisi, Oral Yol İle İlaç Uygulaması, Parenteral Yol İle İlaç Uygulaması | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuvar Çalışmaları |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İlaç Uygulamaları, İlaç Bilgisi, Oral Yol İle İlaç Uygulaması, Parenteral Yol İle İlaç Uygulaması | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Laboratuvar Çalışmaları |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Sürecinin Tarihi Gelişimi, Hemşirelik Sürecinin Aşamaları, Hemşirelik Sürecinin Öğeleri, Hemşirelik Sürecinin Amaçları ve Avantajları | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ay, F. A. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. İstanbul: Nobel Kitabevi. |
Aştı, A., T., Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. İstanbul: Akademik Basın ve Yayıncılık. |
Sabuncu, N., Alpar, Ş.E., Karabacak, Ü., Şenturan, L., Orak, N.Ş., Şahin, A.O. (2015). Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi. İstanbul: Medikal Yayıncılık. |
Erdemir, F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 | |||||
2 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 | |||||
3 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
4 | |||||
2 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
4 | |||||
3 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 | |||||
2 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 | |||||
3 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 | |||||
2 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 | |||||
3 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
3 | |||||
2 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
3 | |||||
3 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
3 | |||||
2 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
3 | |||||
3 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
4 | |||||
2 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
4 | |||||
3 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
4 | |||||
2 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
4 | |||||
3 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
4 | |||||
4 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 | |||||
5 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 | |||||
6 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 177 |
Total Workload of the Course Unit | 177 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |