Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHY145E |
HUMAN RIGHTS AND SOCIAL WORK |
1 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnsan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurulmasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
İnsan hakları söyleminin doğmasına neden olan kavramlar, insan hakları söyleminin tarihsel gelişimi, insan haklarının sınıflandırılması, dezavantajlı konumda bulunan bireylerin insan hakları, kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları, hak temelli sosyal hizmet sosyal hizmet |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşım ile insan haklarını ilişkilendirir. |
Sosyal hizmet alanlarına göre hak ihlallerini açıklar. |
Savunmasız grupların hak savunuculuğunu yapar. |
Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini benimser. |
İnsan hakları bakış açısından insan haklarının daha görünür kılınması gereken grupları sınıflandırır. |
Dezavantajlı grupların toplumsal yaşama katılımını açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
İnsan haklarının düşünce tarihindeki gelişimi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
İnsan hakları ve sosyal hizmete ilişkin temel kavramlar |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
İnsan haklarının sınıflandırılması |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
İnsan haklarını korumayı sağlayan belgeler |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
İnsan haklarını korumayı sağlayan belgeler |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Hak temelli sosyal hizmet |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Genel tekrar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Sosyal savunmasızlık ve sosyal savunmasız gruplar |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Kadın hakları |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Çocuk hakları |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Yaşlı hakları |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Engelli hakları |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Genel tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları |
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi. |
Birleşmiş Milletler (1949). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi |
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. T.C. Başbakanlı |
Zengin, O. ve Altındağ, Ö. (2016). Bir İnsan Hakları Mesleği Olarak Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
2 |
20 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
49 |
0 |
151 |
|
Total Workload of the Course Unit |
151 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|