Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHY245E |
SOCIAL WORK INTERVIEW PRINCIPLES AND TECHNIQUES |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin işlevleri, sosyal hizmette görüşme tekniklerinin rol ve fonksiyonlarının tanımlanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Sosyal hizmette görüşmenin önemi, görüşme ilke ve teknikleri, görüşmeyi sonlandırma, çokkültürlü gruplarla görüşme. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sosyal hizmet kapsamında görüşmeyi tanımlar. |
Görüşmede kullanılan teknikleri açıklar. |
Özel grupların incelemesini yapar. |
Çok kültürlü gruplarla görüşme tekniklerini açıklar. |
Sosyal hizmet kapsamında görüşme yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Sosyal Hizmet Mülakatının Tanımlanması ve Karakterizasyonu Mülakat Süreci Mülakatın Tanımlanması ve Söyleşinin Sohbetlerden Ayrılması Sosyal Hizmet Mülakatı Alternatiflerinin Tanımlanması ve Mülakattaki Değişiklikler |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama |
İletişim ve İletişimin Temel Unsurlarını Tanımlayan Mülakat İletişim Geribildirimi Sürecinde Metaekomünikasyon Sıralı Adımlar Mesajı Anlama |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama |
Görüşme Teknikleri Olarak Dinleme ve Sessizlik İşitmeye Karşı Dinleme Koşulları İyi Dinleme Görüşme Dinlemeye İlişkin Sosyal Dinleme Dinleme Röportaj Dinleme Dinleme için Bilginin Değeri Dinleme Kuralları |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama |
Sözsüz İletişim Sözsüz İletişimin Kaynakları Sözel Olmayan İletişimin Görüşme İçin Önemi Süreç Hususları Sözsüz İletişim Sorunları |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama |
İlişkiyi Tanımlayan Bir İlişki Kurma Olumlu Bir İlişkinin Önemini Çıkarma İlişkinin Ampirik Doğrulamasının Olumlu Bir İlişki Geliştirme |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama |
GÖRÜŞME SÜRECİ VE İLGİLİ TEKNİKLERDE SIRALI AŞAMALAR Giriş Aşaması Mülakat Yapanın Arkaplanı Sosyal Hizmet Mülakatçısı Olmak Bir Ajans Seçmek ve Yer Belirlemek Mülakatçıların Hazırlıkları Ajans Olmayan Ayarlar Röportajın Başlangıcı |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama |
Sorun Arama Aşaması Davranışlara Katılan Tekniklerin Anlamı ve Sırası ve Minimal Teşvikler Yansımayı Yansıtan Yansımaları Özetleme Duygulara Ulaşmanın Duygulara Ulaşmasını Önleme Duyguların Değerlendirilmesi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
Gelişim Aşaması: Problem Çözme Müdahaleleri Açıklama Yorumlama Çatışma Kendini Açma Bilgi Paylaşımı Kötü Haber Verme |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Gelişimsel Aşama: Daha Fazla Problem Çözen Müdahale Destek ve Reasürans Önerisi Sessizlik Mizahı: Görüşme Müdahale Şekilleri Konuşma Çevresel Değişiklik Görüşme Becerilerinin Entegrasyonu |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Gelişim Aşaması: Sorgulama Teknikleri Soru Hedefleri Genel Sınıflandırmalar: Açık ve Kapalı Sorular Diğer Boyutlar Sorgulama Soruları Formülasyon ve İfadeler: Bazı Genel Hatalar Soruları Formüle Etmek İçin Ek Kurallar Mülakat Yapanların Soru Sormaya Hazırlanması |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama |
Sonlandırma ve Değerlendirme Fesih Teknikleri Özet ve Görüşme Sonrası Görüşme |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Kültürlerarası Görüşme Irk / Etnik Azınlık Farklılıkları Öz-Farkındalık: Irk / Etnik Azınlık Farklılıkları Bilgi: Irk / Etnik Azınlık Farklılıkları Beceriler: Irk / Etnik Azınlık Farklılıkları |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
Sorunlu Mülakatlar Gönüllü Olmayan Mülakatlar Çocuk Cinsel İstismar Mülakatı |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Yetkili Mülakatçı Kişilik, Antitetik Talepleri Çözmek İçin Bilgi Gereksinimine Sahiptir |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Alfred Kadushin and Goldie Kadushin (2013): THE SOCIAL WORK INTERVIEW FIFTH EDITION, Columbia University Press Social Work Interview techniques and Principles |
Pamela Trevithick (2005): Social Work Skills- A Practice Handbook. Open University Press |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Total Workload of the Course Unit |
0 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
0 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
0,0 |
|