TR EN

GERONTOLOJİDE ETİK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER103 GERONTOLOJİDE ETİK 1 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gerontolog mesleğinin etik ilke ve değerleri hakkında bilgi, beceri ve davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Etik ve gerontoloji arasındaki ilişki bağlamında gerontoloji çalışmalarında etik ilkeler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ile ilişkili kavramları örnekler.
Gerontoloji uygulamalarında etik bilinci benimser.
Gerontologların yaşlılarla ilgili araştırma ve uygulamalarda etik değerleri savunur.
Gerontologların karşılaştıkları etik sorunları kategorize eder.
Gerontologların etik değerlerin kavramsallaştırılmasına hizmet eder.
Gerontolojik ve geriatrik etik değerlerinin uygulandığı hizmet modelleri tasarlar.
Gerontolojik ve geriatrik etik değerlerinin uygulandığı iyi uygulamaları tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Etik Kavramı Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
2 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Etik ve Gerontoloji arasındaki ilişki Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
3 Literatür tarama Gerontoloji araştımalarında ve uygulamalarında etik Anlatım, Örnek Olay
4 Veri tabanı inceleme Etik davranış ve sorumluluk Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
5 Web tabanlı araştırma, Etik değerler Anlatım, Örnek Olay
6 Bireysel araştırma Gerontolojide etik ilkeler Anlatım, Örnek Olay
7 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Etik ikilemler Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Gerontologların karşılaştıkları etik sorunlar ve bu sorunlarla mücadele Anlatım, Örnek Olay
10 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Gerontologların karşılaştıkları etik sorunlar ve bu sorunlarla mücadele Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
11 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Örnek vakaların tartışılması Anlatım, Örnek Olay
12 Veri tabanı inceleme Örnek vakaların tartışılması Anlatım, Örnek Olay
13 Veri tabanı inceleme Örnek vakaların tartışılması Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
14 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Eik Karar Verme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Örnek vakaların tartışılması Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ders notları
Ders notları Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2017) Gerontoloji I İstanbul: Nobel Yayınevi Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2018) Gerontoloji II İstanbul: Nobel Yayınevi
Kapp, M.(1999) Geriatrics and Law. New York: Springer Publishing Company
Hooyman, N. et.al. (2014) An Introduction to Social Gerontology. New York: Pearson
Quadagno, J. (2004). Hospice Care for Patients with Advanced Progressive Dementia. New York: Springer Publishing Company

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
3
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
2
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
2
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 7 1 7
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 1 7
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 52
Total Workload of the Course Unit 52
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0