TR EN

GERONTOLOJİNİN TEMELLERİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GER102 GERONTOLOJİNİN TEMELLERİ II 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gerontolojinin Temelleri – I dersinden edinilen bilgiler doğrultusunda gerontolojik konsept tasarımı, planlanması, yürütülmesi ve değerlendirmesi, gerontolojik metotlar, raporlama ve gerontolojik konseptlerin hazırlanmasına ilişkin bilgi, beceri ve davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Gerontolojik temel konseptler, geragogik, gerontolojik intervensiyon, dulluk, yalnızlık, soyutlanma riski.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gerontoloji ile ilişkili tanımları açıklar.
Gerontolojinin alt kollarını birleştirir.
Yaşlılık döneminde gelişimin devamlılığı için uygun yaklaşımları benimser.
Yaşlanma sürecinde etkili bireysel ve çevresel faktörleri keşfeder.
Yaşlanma sürecindek bireysel ve toplumsal örüntüleri keşfeder.
Bireysel gerontolojik değerlendirme yöntemlerini tasarlar.
Gerontolojik araştırmaları, teorileri ve metotların arasında ilişki kurar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Sosyal gerontoloji ve biyopsikososyal yaşlanma Anlatım, Tartışma
2 Bireysel araştırma kanıta dayalı tıp uygulamaları ve geriatri ve yaşlının multidisipliner değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Literatür Tarama, Bireysel araştırma yaşlılık ve çevre Anlatım
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma gümüş ekonomi, yaşlı yoksulluğu ve sosyal politika Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma geriatrik rehabilitasyon ve aktif yaşlanma Anlatım, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Bireysel araştırma geriatrik rehabilitasyon ve geriatrik sendromlara yönelik önlemler Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma fizyolojik ve imnün yaşlanma Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Koruyucu sağlık hizmetlerinin gerontolojik müdahaledeki yeri Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Örnek olay Geriatrik triyaj ve alarm belirtilet Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Literatür Tarama, Örnek olay Alarm belirtiler Anlatım
12 Literatür Tarama, Örnek olay Gerontolojik İntervensiyon Anlatım
13 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Sosyal İlişkiler ve Kuşaklararası İlişkiler, Soyutlanma Riski Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Bakım modellerine giriş Anlatım, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel araştırma Yerel İntervensiyonlar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ders Notları
Tufan, İ. (2011) İNTERVENSİYON GERONTOLOJİSİ
Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2017) Gerontoloji I İstanbul: Nobel Yayınevi Tufan İ ve Durak M (Edt.) (2018) Gerontoloji II İstanbul: Nobel Yayınevi
Hamilton, I. S. (2011). An Introduction to Gerontology. Cambridge: Cambridge University Press
Baltes P. & Baltes M (1993). Successful Aging (European Network on Longitudinal Studies on Individual Development)
Blackburn J.A. et.al. (2007). Handbook of Gerontology. New York: Wiley

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
2
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
2
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It has the performance to support all kinds of biological, social and social patient patients related to aging.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 1 1 1
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 131
Total Workload of the Course Unit 131
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0